آفتاب

مقدسی: جهاد دانشگاهی نباید تبدیل به ابزار سیاسی شود

مقدسی: جهاد دانشگاهی نباید تبدیل به ابزار سیاسی شود

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: کشور ما نیازمند عمق بخشیدن به آموزش است و جهاد دانشگاهی می تواند در این زمینه الگوسازی کند تا در حوزه آموزش عالی کاهش سطح و افزایش عمق محقق و اثربخشی این بخش به عینه دیده شود.

به گزارش ایسنا، سیدمهدی مقدسی در دیدار با سرپرست و معاونان جهاددانشگاهی استان مرکزی با اشاره به شناخت خود از جهاد دانشگاهی و روند رشد واحد استان مرکزی و کشور اظهار کرد: جهاد یک مجموعه خوشنام در کشور است، این نهاد اقدامات مطلوبی را در اوایل انقلاب در حوزه های مختلف مخصوصا در بخش پژوهش های کاربردی که برطرف کننده موانع تولید بوده انجام داده که مصادیق زیادی در این حوزه از جمله در بخش آب، پزشکی و سلول های بنیادی قابل ذکر است.

وی با بیان اینکه رویکرد کمک به تولید اشتغال منطقی که توسط واحد استان در پیش گرفته شده و حرکت به سمت آموزش اشتغال محور توسط این واحد اقدام بسیار ارزشمندی است، اظهار کرد: باید از ظرفیت های خالی دانشگاه های استان در این حوزه استفاده شود و براساس مطالعه و بررسی، آموزش های مهارتی و حرفه آموزی مختلف براساس نیاز اعلام شده ارائه شود.

مقدسی گفت: متاسفانه دانشگاه ها جزیره هایی برای خود ایجاد کرده و نسبت به یکدیگر موضع می گیرند، در حوزه دانشگاه ها با اقیانوس با عمق یک متر مواجه هستیم. در واقع تعداد مراکز آموزش عالی در کشور بسیار بالاست ولی از عمق خبری نیست.

وی ارائه همزمان چند رشته در همه دانشگاه ها را امری نادرست دانست و گفت: توزیع رشته در دانشگاه ها به درستی انجام شود، عدم توزیع رشته ها به درستی در دانشگاه ها و وجود رشته های دانشگاهی مشابه در دانشگاه های استان موجب شده است که در برخی دانشگاه ها اساتید کاری برای انجام دادن نداشته باشند چون دانشجو ندارند. توزیع رشته باید به گونه ای در دانشگاه ها انجام شود که دانشگاه ها برای دانشجویان جاذبه پیدا کنند.   

مقدسی اظهار کرد: هنوز نتوانسته ایم نظام آموزشی را اصلاح کنیم.

وی خواستار توجه جهاد دانشگاهی به پویایی و رشد مستمر شد و گفت: این نهاد همواره باید در اقدامات پژوهشی پیشرو باشد، البته این رویکرد از گذشته در این نهاد وجود داشته و دنبال شده است.

وی با اشاره به حمایت های صورت گرفته از جهاد دانشگاهی، دلیل توجه بخش دولتی به حمایت از این نهاد را برجسته بودن جنبه های خدمتگزاری و انقلابی گری این نهاد و پژوهش های موثر و کاربردی دانست که توسط این نهاد انجام شده است.

مقدسی همچنین پرهیز جهاد دانشگاهی از ورود به فضای سیاسی را خواستار شد و گفت: این نهاد نباید به ابزار سیاسی تبدیل شود.

وی با اشاره به فعالیت خبرگزاری ایسنا در مجموعه جهاد دانشگاهی، رویکرد و مواضع این خبرگزاری را معتدل عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی رسانه ها دیدگاه صفر و صدی و سیاه و سفیدی پیدا کرده و رسالت خود را فراموش کرده اند ولی خوشبختانه نگاه و رویکرد ایسنا متعادل است و این نگاه باید حفظ شود.  

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه انتظار می رود جهاد دانشگاهی خود را از طیف های سیاسی بالاتر برده و به جناح های سیاسی محدود نشود، گفت: محدود شدن به نگاه های سیاسی آفتی است که جایگاه و اعتبار این نهاد را با افت مواجه می کند.

مقدسی با تاکید بر لزوم حفاظت از دستاوردهای گذشتگان و ارتقای آن در این نهاد گفت: کشور ما نیازمند عمق بخشیدن به آموزش است و جهاد دانشگاهی می تواند در این زمینه الگوسازی کند تا در حوزه آموزش عالی کاهش سطح و افزایش عمق محقق و اثربخشی این بخش به عینه دیده شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت علم به جایی رسیده است که فرم نیروی انسانی و اشتغال نیز تغییر کرده و خواهد کرد و تفکر اداره جهان به سمت مسیرهای نو و پیشرفته سوق پیدا کرده است و ما نیز باید به این تغییرات توجه کنیم، افزود: جهاد دانشگاهی با برخورداری از روحیه انقلابی گری و با استفاده از نیروهای متدین و علاقمند همواره روحیه کار و فعالیت داشته و همیشه پیشرو بوده و علاوه بر اینکه این رویکرد همواره زیبنده بوده باید رشد کرده و ارتقا یابد.

نماینده اراک، کمجیان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حمایت از جهاد دانشگاهی در مجلس و استان اظهار کرد: مجمع نمایندگان نیز موضوعات را با انسجام پیگیری می کند.

انتهای پیام

کد N2011149

وبگردی