آفتاب
مجری اینترنت کودکان در گفت‌وگو با ایلنا:

56درصد افراد از نرم‌افزارهای نظارت والدین غافل‌اند

56درصد افراد از نرم‌افزارهای نظارت والدین غافل‌اند

کودکی و نوجوانی یک از مهم‌ترین و البته حساس‌ترین سنین به حساب می‌آید و بیشتر دولت‌ها و مسئولان برای در امان ماندن افراد کم‌ سن‌و‌سال در فضای مجازی سال‌ها است که راه‌حل‌هایی را اجرایی کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، در کشور ما هم کم‌وبیش به این موضوع پرداخته شده و مدتی است که در بخش بازی‌های رایانه‌ای، وسواسِ خاصی برای حذف تصاویر غیراخلاقی و طبقه‌بندی بازی‌ها بر اساس سن کودکان اندیشیده شده است.

اما اینترنت یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی است که امروزه برای والدین ایرانی به وجود آمده است و بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند برای در امان نگه‌داشتن فرزندان خود از آفت‌های اینترنت چه کار‌هایی باید انجام دهند.

به‌تازگی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در یک نظرسنجی در توییتر از مردم سؤال کرد که آیا با نرم‌افزارهای نظارت والدین بر استفاده کودکان از اینترنت آشنایی دارید؟ و حدود 56 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارند.

عدم اطلاع‌رسانی؛ موضوعی است که مجری طرح اینترنت کودکان نیز به آن اذعان دارد و از رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما خواسته تا اطلاعات بیشتری درباره این طرح در اختیار والدین بگذارند.

خسرو سلجوقی درباره طرح اینترنت کودکان به خبرنگار ایلنا گفت: این طرح با عنوان سما(سالم، مناسب و ایمن) چند وقتی است که راه‌اندازی و در دسترس قرار دارد و والدین می‌توانند از مزایای این طرح برای کودکان و نوجوانان خود بهره‌مند شوند.

وی افزود: در طرح سما تلاش شده تا روی محتوا تمرکز شود و اطلاعاتی در دسترس کودکان قرار گیرد که مناسب سنین آن‌ها است.

مجری اینترنت کودکان اظهار کرد: متأسفانه درحالی‌که این طرح مدتی است توسط بخش خصوصی اجرایی شده، اما در حال حاضر میزان استفاده‌ از آن در حدود صفر است و عدم اطلاع‌رسانی مناسب برای معرفی این طرح، از مهم‌ترین دلایل استقبال اندک از آن است.

به گفته وی، صداوسیما یکی از مهم‌ترین پایگاه‌هایی است که می‌تواند به شناخته شدن طرح اینترنت کودکان به والدین نقش مؤثری داشته باشد؛ امامتأسفانه همکاری چندانی در این زمینه با بخش خصوصی ندارند، به خاطر اینکه موضوع ترغیب را با تبلیغ یکی دانسته و هزینه تبلیغاتی از بخش خصوصی درخواست می‌کنند که در این خصوص امکان تأمین و پرداخت هزینه ترغیب توسط بخش خصوصی فراهم نیست و امیدواریم با عنایت به دستور دکتر عسکری ریاست محترم سازمان صداوسیما هر چه زودتر این رویه تغییر و ابلاغ گردد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اپراتورها، سیم‌کارت مخصوص کودکان را به‌طور رایگان ارائه می‌دهند، گفت: در اینترنت کودکان محتوای مفید، آموزنده به همراه سرگرمی‌های مناسب در دسترس قرار داده می‌شود و از سوی دیگر محتوای خشونت‌آمیز و غیراخلاقی از آن حذف شده است.

سلجوقی افزود: هدف طرح اینترنت کودک رده‌بندی سنی برای محتوای فضای مجازی است و درتلاشیم تا آن را به‌گونه‌ای توسعه دهیم که کودکان و نوجوانان با توجه به رده سنی به اطلاعات مناسب خود دسترسی داشته باشند.

مجری توسعه خدمات فضای مجازی کودک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه استفاده از اینترنت کودکان هزینه بالایی ندارد، گفت: این طرح برای افراد کمتر از 18 سال در نظر گرفته شده است و امیدواریم با اطلاع‌رسانی مناسب رسانه‌ها، بتوانیم فرهنگ استفاده از آن را در جامعه جا بیندازیم.

به گزارش ایلنا، علاقه‌مندان به استفاده از اینترنت کودکان و تولید محتوا می‌توانند به آدرس اینترنتی www.cop.irمراجعه کنند.

کد N2010971

وبگردی