آفتاب

گام محققان کشور برای رفع مشکل فاضلاب صنعت چرم‌سازی

گام محققان کشور برای رفع مشکل فاضلاب صنعت چرم‌سازی

محقق پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به طراحی و ساخت سیستم انعقاد الکتریکی جهت پیش‌‏تصفیه فاضلاب صنعت دباغی چرم شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر لیلا داورپناه، عضو هیات علمی گروه محیط زیست پژوهشگاه مواد و انرژی در این خصوص گفت: تحقیق حاضر به منظور ارائه راهکاری جهت حل مشکلات محیط زیستی ناشی از فاضلاب صنعت دباغی صورت گرفت و از فرآیند انعقاد الکتریکی جهت پیش تصفیه فاضلاب دباغی در یکی از واحدهای چرمشهر ورامین استفاده شد و عملکرد سیستم مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه با مساحت تقریبی ۲۲۵ هکتار در استان تهران و در جنوب غربی شهرستان ورامین قرار گرفته است که در حال حاضر در شهرک چرمشهر بیش از ۱۰۰ واحد چرمسازی فعال قرار دارند و فاضلاب خروجی از این صنایع بدون پیش‏ تصفیه به تصفیه خانه شهرک منتقل می‏‌شود.

داورپناه تصریح کرد: به عنوان پایلوت تحقیق، پکیج ساخته شده در تیرماه ۱۳۹۷ در محل یکی از کارخانجات دباغی نصب شد و با موفقیت در حال کار است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: مقادیر بسیار بالایی از آب در طی فرآیند تولید چرم مصرف می‌شود و حدود ۹۰ درصد از این آب مصرفی به‌صورت فاضلاب تخلیه می‌شود که بار آلودگی بالایی را تولید می‌کند. به دلیل عدم تعبیه سیستم پیش ‏تصفیه در واحدهای دباغی چرمشهرها، بار آلودگی بالایی بر تصفیه خانه مرکزی تحمیل خواهد شد و خروجی به استاندارهای مجاز تخلیه نخواهد رسید. بنابراین احداث سیستم پیش تصفیه برای واحدهای مستقر در چرمشهر الزامی است، چرا که اگر پیش‏ تصفیه به درستی انجام نشود تصفیه‌خانه مرکزی بازدهی مناسبی نخواهد داشت.

این پژوهشگر با بیان اینکه این سیستم بر اساس فرایند انعقاد الکتریکی کار می‌کند و امروزه تکنولوژی نوینی در اروپا و آمریکا به حساب می‌آید، گفت: این سیستم پیش تصفیه در مورد فاضلاب دباغی تا ۷۰ درصد حذف COD  (که شاخص بار آلی فاضلاب است)، را توانسته است انجام دهد و در نتیجه COD فاضلاب ورودی واحدهای صنعتی به تصفیه خانه مرکزی به حد استاندارد (کمتر از ۲۰۰۰ براساس کتابچه ضمایم قرارداد شرکت شهرک های صنعتی) خواهد رسید.

بر اساس اعلام پژوهشگاه مواد و انرژی، وی همچنین کاربرد این سیستم در پیش تصفیه فاضلاب را در صنایعی دیگر نظیر رنگرزی، دامپروری، کاغذسازی، تولید روغن نباتی، تولید مواد شوینده، کارواش  و ... دانست و افزود: این سیستم جهت پیش‏ تصفیه در تصفیه‌خانه‌های آب شهری به‏ منظور حذف کدورت به‏ عنوان جایگزین با روش انعقاد شیمیایی نیز کاربرد دارد.

انتهای پیام

کد N2010842

وبگردی