آفتاب

نشست سران اپک در اوج جنگ سرد چین و آمریکا

نشست سران اپک در اوج جنگ سرد چین و آمریکا

همشهری آنلاین: نشست دو روزه سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (اَپک) با حضور ۲۱ نفر از رهبران این کشورها از روز شنبه در بندر مورسبی پایتخت پاپواگینه نو شروع به کار کرد.

به گزارش ایرنا، این نشست که تا روز یکشنبه ادامه خواهد یافت در سایه تنش های شدید تجاری میان آمریکا و چین که از آن به عنوان جنگ سرد هم یاد می شود برزگرا می شود.

اَپِک یک گروه اقتصادی منطقه ای متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است که در سال ۱۹۸۹ با هدف استفاده از وابستگی متقابل فزاینده کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام تشکیل شد و سران کشورهای عضو آن به صورت سالانه با یکدیگر ملاقات می کنند.

۲۱ کشور استرالیا، برونئی، کانادا، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تایوان، هنگ کنگ، پاپوآ گینه نو، چین، مکزیک، شیلی، پرو، روسیه، آمریکا و ویتنام، اعضای اَپِک هستند و پاپوا گینه نو اکنون ریاست دوره ای این سازمان را برعهده دارد.

بر اساس گزارش بانک‌ جهانی اعضای اپک با دارا بودن حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان، ‌۵۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی و ۶۰ درصد خروجی اقتصادی جهان را در اختیار دارند. اما آنچه مانع از قدرت‌ گرفتن و ایفای نقش اصلی اپک در اقتصاد جهانی شده شامل گستردگی و تنوع اقتصادهای این گروه بزرگ اقتصادی است.

اکنون مجموعه‌ای از کشورهای فقیر و ثروتمند در این سازمان عضویت دارند و هم سطح نبودن قدرت اقتصادی آنها به عنوان سدی برای افزایش اثر گذاری جهانی اپک عمل کرده است.

این بلوک اقتصادی با سابقه حدود ۳۰ سال خود که دبیرخانه آن در سنگاپور قرار دارد، به دنبال ایجاد مکانیزم اقتصادی پویا و تسهیل فضای تجاری مطلوب و پایدار است.

چشم‌انداز این سازمان دستیابی به بازار مشترک آسیا – اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۰ میلادی است و مسئولان آن اعلام کردند که در تلاش هستند تا آن زمان تمامی موانع تجارت کالا، خدمات و سرمایه‌گذاری در منطقه را به تدریج از میان بردارند.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین، ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری روسیه، شینزو آبه نخست وزیرژاپن اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا، جیسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند و ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی، درفهرست رهبران شرکت کننده این اجلاس هستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در این اجلاس شرکت نکرده اما مایک پنس معاون وی هدایت هیات آمریکایی را دراجلاس سران اپک برعهده دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز از رهبران غایب این اجلاس بوده و نخست وزیر مدودوف در این نشست شرکت کرده است.

طبق گزارش رسانه های آسیایی علاوه برسران، بیش از یک هزار ۵۰۰ نفر از کارشناسان، مقام ها و مسئولان ارشد کشورها نیز دراین اجلاس شرکت می کنند.

اپک هدف از اقدامات اقتصادی خود را پشتیبانی از رشد و رونق اقتصادی پایدار در منطقه آسیا و اقیانوس آرام اعلام کرده و از ایجاد طرح هایی برای گسترش و افزایش تجارت و ارتباطات اقتصادی حمایت می کند.

محور اصلی مباحث اجلاس سران اپک، توسعه اقتصاد های منطقه‌ای، گسترش همکاری تجاری و تقویت سرمایه‌گذاری های درون منطقه ای است.

اپک عمدتا در نشست های مختلف خود به ویژه سران به دنبال ایجاد مکانیزم های نوین اقتصادی و پویا برای تسهیل تجارت جهانی است.

ناظران منطقه ای می گویند طی دهه های گذشته، آسیا و اقیانوس آرام یک موتور مهم رشد جهانی بوده است و تجارت درون منطقه ای آن به تجارت آزاد در جهان متعهد و وابسته بوده است.

اما اجلاس اخیر این سازمان درحالی برگزار می شود که چشم انداز اقتصادی جهانی با توجه به سیاست های اخیر اقتصادی آمریکا ناشی از یکجانبه گرایی و به چالش کشیدن چندجانبه گرایی و محدود کردن همکاری های تجاری به خطر افتاده است.

جنگ تجاری آمریکا علیه چین اکنون نه تنها پکن و واشنگتن بلکه بسیاری از اقتصادهای وابسته به نظام اقتصادی - تجاری این دو کشور را تحت آثار منفی خود قرار داده است.

  • پاپوا گینه نو میزبانی پرچالش

پاپواگینه نو با حدود ۸ میلیون نفر جمعیت، کشوری بسیار فقیر در اقیانوس آرام است که برای نخستین بار به عنوان یکی از اعضای کوچک اپک میزبان اجلاس سران این سازمان شده است.

خرید خودروهای بسیار لوکس دراین کشور جزیره ای کوچک برای رهبران اپک در حالیکه مردم آن با مشکلات گسترده اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند با مخالفت نهادهای مدنی روبه رو شده است.

مقامات این کشور کوچک اقیانوس آرام که به رغم این مشکلات برای برگزاری این اجلاس دستکم ۴۰ خودرو مازراتی را با هزینه هر خودرو دستکم ۱۰۰ هزار دلار برای استفاده سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس اپک خریداری کرده اند.

اگرچه یک چهارم هزینه های این اجلاس توسط استرالیا تامین شده اما در مجموع برگزاری آن در پاپوا گینه نو به دلیل مشکلات گسترده داخلی با مخالفت های زیادی روبه رو شده است.

رسانه های آسیایی گزارش دادند صدها نفر ازنمایندگان کشورهای مختلف و رسانه ها به علت کمبود هتل در بندر مورسبی که از کوچکترین شهرهای جهان محسوب می شوند ناگزیر از استقرار در کشتی های مسافر بری کروز در حاشیه این بندر شده اند.

براساس گزارش سازمان ملل پاپوا گینه نو در سال ۲۰۱۸ پنجمین کشور با حداقل های اقتصادی و اجتماعی برای زندگی درجهان شناخته شده و ۴۰ درصد از مردم این کشور درآمدی کمتر از یک دلار در روز دارند و شیوع بیماری های مختلف عفونی در میان آنها هر ازگاه به چالش بسیار مهمی برای دولت آن تبدیل می شود.

پیتر اونیل نخست وزیر پاپوا گینه نو همزمان با برگزاری اجلاس اپک خواستارتقویت تجارت ازاد در جهان شد و گفت اقتصادهای کوچک مانند پاپواگینه نو وابستگی شدیدی به اقتصادی های بزرگ دارد و هرنوع تنش اقتصادی و تجاری در جهان کشورهای به کشورهای کوچک آسیب زیادی می زند.

پاپوآ گینه نو از سال ۱۹۹۳ یک کشور کوچک عضو APEC بوده است و اقتصادش برپایه تجارت آزاد و باز و سرمایه گذاری قراردارد اما سهم این کشور از حجم تجارت درون منطقه ای بسیار پایین بوده است.

این کشورجزیره ای اقیانوس آرام حتی نیروهای کافی برای برقراری امنیت این اجلاس را نداشته و به گزارش برخی منابع رسانه ای قریب به ۵ هزار نیروی نظامی که نیمی از آنها اتباع کشورهای خارجی هستند، پلیس کوچک ومحلی پاپواگینه نو در پورت‌مورسبی را برای برقراری امنیت اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک (اپک) یاری می دهند.

علاوه براین صدها نفر از مهاجران غیرقانونی استرالیا از سال ۲۰۱۳ تاکنون در بازداشتگاه مانوس در شرایطی غیرانسانی به سرمی برند و طبق گزارش پزشکان بدون مرز اکثر آنها از بیماری های جسمی و روانی رنج می برند.

بیش از ۶۰۰ نفر از پناهجویان مانوس در آستانه برگزاری اجلاس ازسران اپک خواستار کمک برای رهایی از این بازداشتگاه دور افتاده در اقیانوس آرام و رسیدگی به وضعیت آنها شدند.

کد N2010708

وبگردی