آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد:

انتقاد از دیر رسیدن کتاب توجیه ندارد/کتاب‌ها از مهر روی سایت بود

انتقاد از دیر رسیدن کتاب توجیه ندارد/کتاب‌ها از مهر روی سایت بود

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه تمام کتاب های درسی از اول مهرماه روی سایت در دسترس معلمان قرار داشت انتقاد برخی مبنی بر دیر رسیدن برخی کتاب ها را وارد ندانست.

حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مقابل این پرسش که امسال بسیاری از هنرستانها با مشکل دیر رسیدن کتاب های درسی سال تحصیلی را آغاز کردند و یکی دو کتاب آنها بهدتازگی توزیع شده است، علت چه بود، گفت: امسال توزیع کتاب های درسی هنرستان با کمی تاخیر آغاز شد. اما از هفته اول مهر ماه کتاب ها از چاپ و نشر افست برای توزیع رفت. علت اصلی هم این است که کتاب های نظری تیراژ بالایی دارد را ما ابتدا چاپ می کنیم چون برای چاپخانهها هم به این شیوه صرف می کتد.

وی ادامه داد: به کتاب های هنرستان که می رسیم قطع کتاب ها تغییر می کند و تیراژ پایین و تنوع کتاب ها بالاست برای همین کتاب های فنی حرفه ای آخر از همه چاپ می شود. برخی از کتاب های کاردانش هم که نرم افزار است و ما آنها را نمی فروشیم. امسال با قطعی برق و اعتصاب کامیون دارها رو به رو بودیم و ما در برخی استان ها با فرثون کتاب ها را در استان ها توزیع کردیم.

تورانی در ادامه بیان کرد: اما نکته مهم این است که همه کتاب های ما روی سایت قرار دارد. ویراست نهایی کتاب که حروفش برای چاپخانه می رود ما روی سایت قرار می دهیم برای همین معلم به راحتی می تواند ۵ صفحه تا ۱۰ صفحه اول کتاب را از روی سایت ببیند و درسش را بدهد و این پذیرفته نیست که به خاطر تاخیر در رسیدن کتاب درس داده نشود. الان دیگر ۱۰ سال پیش نیست که بگوییم کتاب دیر به دست معلم و دانش آموز می رسد.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همچنین درباره موضوع پرحاشیه اشتباهات کتاب های درسی اظهار کرد: ما وقتی پروژه ای را به صوت عجولانه اجرا می کنیم، مانند استقرار نظام ۶.۳.۳، و با این مواجه می شویم که هر سال باید کتاب های دو پایه را تعویض کنیم که می شود بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب آن هم طی ۶ ماه، طبیعی است اشتباهاتی ایجاد شود. ما معتقدیم حتی یک غلط در کتاب درسی نباید باشد و قابل بخشش نیست و اذعان داریم کتاب ها غلط هایی داشته که هر سال در تغییرات جزئی کتاب ها آن را اصلاح کردیم اما علت آن را هم توضیح دادم. تمام تلاشمان این است که غلط ها در سال های بعد تکرار نشود.

کد N2010581

وبگردی