آفتاب
در نشست فعالان ملی ویرایش مطرح شد؛

انتظار سه‌ساله برای تصویب سند زبان فارسی در فضای مجازی

انتظار سه‌ساله برای تصویب سند زبان فارسی در فضای مجازی

یکی از مطالبی که در نشست فعالان ملی ویرایش و درست‌نویسی مطرح شد، انتظار سه‌ساله برای تصویب سند زبان فارسی در دنیای مجازی بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نشست فعالان ملی ویرایش و درست‌نویسی در فضای مجازی با حضور نیکنام حسینی‌پور دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب، مهدی صالحی دبیر جلسه و حمید حیدری ثانی مدیرخانه ویراستار و جمعی از فعالان ویرایش و درست‌نویسی در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

حسینی‌پور در ابتدای این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جلسه گفت: امیدوارم که این انجمن همیشه پایدار باشد و نهادهای دولتی و شبه دولتی از برگزاری این نشست‌ها و جلسات حمایت کنند.

وی افزود: باید در حوزه ویرایش دغدغه‌های بزرگ‌تر ایران فرهنگی را که شامل هنرمندان، ویراستاران دیگر اقوام از جمله افغانستان، تاجیکستان و ... می‌شود را نیز در نظر بگیریم. زبان فارسی بخشی از هویت ملی ما است و در دنیای جدید که فضای مجازی غلبه دارد، نقش ویراستاران فضای مجازی بسیار مهم و موثر است. البته دغدغه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درست نویسی است.

مدیرعامل خانه کتاب در ادامه گفت: امیدوارم این جمع تنها محدود به ویراستاران و انجمن فعالان ویرایش در فضای مجازی نباشد و ناشران نیز در این جمع گسترده حضور داشته باشند. البته باید گفت که ویرایش صرفا در کتاب نیست بلکه ویرایش در خبر هم مهم است و باید این نکته را مد نظر قرار داد. ما باید این جمع فعال را حفظ کنیم و خانه کتاب نیز همیشه آماده کمک و پشتیبانی از انجمن‌های فعال در این حوزه است.

در این نشست مهدی صالحی نیز گفت: این انجمن، یک سازمان مردم نهاد است که می‌خواهد قسمت‌های دیده نشده زبان فارسی را سازمان دهد. یکی از قسمت‌های رها شده در ویرایش و درست‌نویسی، ویرایش در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: سند زبان فارسی در دنیای مجازی در سال ۹۴ تدوین شد و ۳ سال است در انتظار تصویب است. یکی از دغدغه‌های هر روز ما این است که چه اتفاقی برای زبان فارسی می‌افتد و یکی از مکان‌هایی که باید از این دغدغه حمایت کند، مجموعه عالی فضای مجازی است. اگر ما بتوانیم در فضای مجازی گروه منسجمی برای فعالیت‌های زبان فارسی و ویرایش داشته باشیم، در کوتاه مدت می‌توانیم آثاری را ایجاد کنیم و برکات این کارگروه منسجم و تاثیرگذار را در فضای حقیقی و مجازی ببینیم.

سپس، حمید حیدری ثانی مدیر خانه ویراستار گفت: ما حدود ۵۶۰ هزار مخاطب ویرایش و درست‌نویسی داریم. می‌توانیم با این جمع، جریان‌ساز باشیم و مقابل تصمیمات افراد ناآگاه بایستیم و از این جایگاه برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر استفاده کنیم.

در این نشست که در نخستین روز هفته کتاب برگزار شد مصطفی عباسی از قند پارسی، جمیله سنجری از شورای کتاب کودک، ستایش مداح از موسسه نجوای قلم، محمدرضا ایران‌زاده از چطور بنویسیم، بهروز صفرزاده از فارسی‌گاه، جمشید سرمستانی از سرآمدان و... حضور داشتند. همچنین در ادامه جلسه هر یک از این فعالان ویرایش ضمن آشنایی با دیگر اعضا به دغدغه‌ها و مشکلات خود در این حوزه پرداختند.

کد N2010298

وبگردی