آفتاب
مختارپور مطرح کرد:

تعداد کتابخانه های عمومی کشور از ابتدای انقلاب 9 برابر شده است

تعداد کتابخانه های عمومی کشور از ابتدای انقلاب 9 برابر شده است

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: در سال 57 تعداد کتابخانه های عمومی کشور 373 باب بود که امروز با رشد 9 برابری، بیش از 3400 باب کتابخانه در کشور فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت روز کتاب و کتابخوانی و تجلیل از کتابداران کشور پیش از ظهر امروز پنج شنبه ۲۴ آبان ماه با حضور مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کل کشور و جمعی از مدیران دولت در مجموعه تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به ارائه گزارشی از فعالیت های چند ماهه گذشته و همچنین برنامه های نهاد کتابخانه ها برای هفته کتاب پرداخت.

علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم گفت: امروز ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار مصادف با سالروز درگذشت علامه محمد حسین طباطبایی است. این نامگذاری برای کتابداران و اهل کتابخوانی یک افتخار بزرگ است. اگرچه دست ما از دامان این مفسر قرآن کوتاه است اما همین قدر که این نسبت بین ما برقرار شده برایمان باعث افتخار است.

وی افزود: نکته دوم این است که در سال چهلم پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و طفل ضعیف و نهیف و لاغری که در بهمن ۵۷ متولد شد، این روزها در قامت یک پهلوان ۴۰ ساله در جهان عرض اندام می کند. از روز اول انقلاب، انواع توطئه ها و تهدیدها علیه کشورمان انجام شده اما امروز این نظام ۴۰ ساله شده و به سن کمال و بلوغ رسیده است. این نشان دهنده همان ضرب المثل معروف است که چراغی که ایزد برفروزد؛ با هیچ توطئه ای قابل نابودی نیست.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه گفت: در عرصه کتابخانه ها در سال ۵۷ کل جمعیت ایران کمتر از ۳۵ میلیون بود و امروز ۸۰ میلیون است. یعنی کمی بیشتر از دو برابر. سال ۵۷ تعداد ۳۷۳ کتابخانه عمومی در کشور وجود داشت و امروز این رقم بیش از ۳۴۰۰ باب است یعنی بیش از ۹ برابر. البته هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل و دسترسی عادلانه همه اقشار جامعه به امکانات کتابخانه ها فاصله داریم و امیدواریم فاصله به زودی برطرف شود.

مختارپور در بخش دیگری از سخنانش گفت: از سال ۹۳ که دوره جدید نهاد کتابخانه ها شروع شده، اتفاقات زیادی رخ داده است از جمله مسائل قانونی ماده ۶ که مربوط به درآمد شهرداری ها است؛ وضع معیشتی کتابداران؛ ساختار تشکیلاتی در همه سطوح؛ فعالیت های پژوهشی و ... اگر قرار باشد فعالیتی درست و صحیح انجام دهیم باید کارمان مبتنی بر نتایج علمی و پژوهشی باشد تا اولاً به صورت سلیقه ای، کور و بدون پشتوانه علمی عملی انجام ندهیم و دوماً کارمان اثربخش باشد.

وی گفت: طی یک سال اخیر دو کار مهم در نهاد کتابخانه ها انجام شده که هر دو با حمایت وزیر ارشاد و هیئت امنای نهاد همراه بوده است. اول تبدیل کتابخانه ها از مراکز امانت به کانون های فرهنگی و اجتماعی – اگر کتابخانه ها پایگاه اجتماعی باشند در گسترش تعامل و گفتگوی  ملی بین روشنفکران، علما و... نقش خواهند داشت- دوم حوزه ورود به عرصه ارتقای سلامت اجتماعی. نهاد در طول ۹ ماه گذشته به ۷ شهر دارای اولویت در زمینه مورد دوم ورود کرده و اتفاقاتی را در این شهرها صورت داده که نتیجه کوتاه مدتشان تا به حال مشخص شده و تا آخر سال به ۸ شهر دیگر هم خواهیم رفت. بنابراین توجه دارید که کتابخانه ها نقش مهمی در ارتقای مسائل اجتماعی و آینده این کشور خواهند داشت.

کد N2010163

وبگردی