آفتاب
یک هفته با کتاب؛

رونق حضور ایران در بازار نشر بین‌الملل وآغاز هفته کتاب

رونق حضور ایران در بازار نشر بین‌الملل وآغاز هفته کتاب

هفته‌ای که گذشت از منظر اخبار حوزه و فعالیت ایران در بازارهای بین‌المللی نشر و همچین آغاز برنامه‌های هفته کتاب، قابل توجه است.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: با نزدیک‌شدن هفته کتاب، میزان اخبار حوزه کتاب و نشر افزایش داشته و پس از چند هفته کم‌خبری،‌ گزارش‌های «یک هفته با کتاب» از نظر کمّی رشد جالبی داشته‌اند. هفته گذشته، هفته رونمایی‌ها و معرفی برگزیدگان جوایز ادبی بود که گزارش مروری‌اش ۲۱ خبر داشت که ۵ عنوانشان خارجی و بین‌المللی بودند.

اما این هفته رویدادهای زیادی را درباره حضور ایران در بازارها و نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب جهان شامل می‌شد. به علاوه هفته کتاب و کتابخوانی نیز به طور رسمی از سه‌شنبه این هفته آغاز شد که خبرهایی را به همراه داشت و در این گزارش مرورشان می‌کنیم.

به علاوه در گزارش مرور خبرهای حوزه کتابِ این هفته، یک خبر درباره توزیع کاغذ بین ناشران، خبری درباره توقیف یک انبار دیگر قاچاق کتاب و اخبار دیگری از رونمایی‌ها و اتفاقات مهم حوزه کتاب و نشر خواهیم داشت.

اخباری که این در گزارش مرور می‌شوند، رویدادهای مهم این هفته از روز شنبه تا پایان چهارشنبه هستند و لازم به ذکر نیست که اتفاقات مهم دیگری چون برگزاری جشن اصلی روز کتاب و تجلیل از کتابداران در حال حاضر در مجموعه تالار وحدت در حال برگزاری هستند.

در ادامه گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته را با ۲۴ خبر از نظر می‌گذرانیم؛

آغاز توزیع کاغذ میان ناشران

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ناشران برای دریافت کاغذ مورد نیاز خود (از چهارشنبه این هفته) فقط به سامانه توزیع مراجعه کنند.

وی گفت: ناشرانی که درخواست کاغذ دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه توزیع کاغذ به نشانی paperds.ir درخواست خود را ثبت کنند. درخواست‌ها پس از بررسی و ارزیابی عملکرد ناشران در دو سال گذشته محقق می‌شود.

تغییر در هیئت مدیره موسسه نشر شهر

روز شنبه این هفته، موسسه نشر شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هیات مدیره جدید خود را معرفی کرد. در ترکیب جدید هیئت مدیره سید مجید حسینی رئیس هیات مدیره سابق و مدیرعامل فعلی این موسسه و مهدی رمضانی از هیئت مدیره قبلی حضور دارند و سه عضو جدید شامل محمود حمیدی مدیرکل جدید حوزه ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد خدادی مشاور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مرتضی مطهری هستند.

توقیف انبار تازه‌ای از کتاب‌های قاچاق

پس از یک هفته که خبری از اتفاقات مربوط به مبارزه با قاچاق کتاب نبود، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خبرداد صبح دوشنبه ۲۱ آبان، همکاران صنفی عضو کار گروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، با مساعدت اداره کل حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری و اقدام پلیس امنیت و دستور قضایی یک باب انبار کتاب‌های قاچاق را در محدوده خیابان جمال‌زاده شمالی کشف کرده‌اند.

طبق اطلاعات خبر منتشرشده در این‌باره، در انبار مذکور حدود ۱۲ نیسان کتاب که به صورت غیرقانونی چاپ و منتشر شده است کشف شد کتاب‌های قاچاق ضبط شده توقیف و انبار مذکور پلمپ و صاحب آن تحت تعقیب قضایی قرارگرفت.

افتتاح هفته کتاب در کاشان

مراسم افتتاحیه بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز چهارشنبه ۲۳ آبان، با تجدید بیعت با شهدای هشت سال دفاع مقدس در دارالسلام شهر کاشان (چهارمین پایتخت کتاب ایران) و حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، برگزار شد.

برگزاری نشست خبری هفته کتاب

نشست خبری بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر یکشنبه ۲۰ آبان با حضور حضور نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب و دبیر این دوره هفته کتاب، علیرضا بهرامی دبیر جشنواره کتاب و رسانه و هادی حیدری دبیر اولین مسابقه ملی کارتون و کاریکاتور کتاب در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

برگزاری سومین جلسه شورای اجرایی هفته کتاب

سومین نشست شورای اجرایی بیست و ششمین دوره هفته کتاب هم با حضور حسینی‌پور و نمایندگانی از سازمان‌ها و نهادها دوشنبه ۲۱ آبان در سرای اهل قلم برگزار شد.

برگزاری جشن هفته کتاب در کتابخانه ملی

این هفته همچنین، جشن هفته کتاب و کتابخوانی با شعار «حالِ خوشِ خواندن» در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

تجدید میثاق کارکنان نهادهای حوزه کتاب با آرمان‌های امام خمینی(ره)

مدیران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب پیش از ظهر چهارشنبه و همزمان با آغاز هفته کتاب در حرم مطهر امام خمینی(ره) حضور یافته و با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.

بازدید آیت الله رئیسی از برخی کتاب‌فروشی‌های تهران

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، در آستانه هفته کتاب، از چند کتابفروشی خیابان انقلاب تهران بازدید کرد. رئیسی ضمن بازدید از آثار موجود در قفسه‌های بخش‌های مختلف و تورق برخی از آنها درباره وضعیت اقتصادی کتاب و نشر و مشکلات ناشی از افزایش قیمت کاغذ و هزینه تمام‌شده چاپ کتاب و نگرانی‌های موجود در این زمینه با مدیر این کتاب‌فروشی به گفت‌وگو پرداخت و از نزدیک در جریان قیمت‌ها و تأثیر آن بر خرید مشتریان کتاب قرار گرفت.

صف‌کشیدن چینی‌ها برای خرید کتاب تصویرگر ایرانی

این خبر و ۵ خبری که در ادامه مرور می‌شوند، مربوط به حضور ایران در عرضه بین‌المللی چاپ و نشر هستند. همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب کودک شانگهای، کتاب «پرنده آتشین» با تصویرگری حسن عامه کن رونمایی و با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه شد. این خبر روز شنبه این هفته منتشر شد و استقبال از این اثر به حدی بود که مخاطبان چینی برای تهیه آن، صف طویلی کشیدند.

افتتاح نمایشگاه کتاب استانبول با حضور ایران

سی‌ و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول ظهر شنبه این هفته با حضور جمهوری اسلامی‌ ایران افتتاح شد. در این دوره از نمایشگاه مذکور، ۲۷۰ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات داستانی، ایران‌شناسی، هنر و دفاع مقدس در غرفه ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

سال گذشته ۲۲ کشور و ۸۲۰ شرکت کننده در نمایشگاه حضور داشتند. براساس آمار منتشر شده در سایت رسمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول، بیش از ۷۴۰ هزار نفر از نمایشگاه سال قبل بازدید داشتند و ۳۰۰ برنامه جنبی برگزار شد.

این نمایشگاه تا ۲۷ آبان برپاست.

توافق برای چاپ و عرضه ۲۵ کتاب ایرانی در ترکیه و صربستان

خبر دیگری که مربوط به حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی کتاب بود و این هفته منتشر شد، توافق ناشران صرب و ترک برای چاپ ۲۵ کتاب ایرانی است. به این ترتیب، بر اساس مذاکرات صورت گرفته میان آژانس ادبی پُل با ناشرانی از کشورهای ترکیه و صربستان در محل برگزاری سی و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب استانبول، توافق برای چاپ ۲۵ عنوان کتاب ایرانی در این دو کشور انجام شد.

این قرارداد با ناشران «داملا»، «زنگین» و «نار» از کشور ترکیه و همچنین «آتوپیا» از صربستان امضا شد.

پایان کار نمایشگاه کتاب وین

نمایشگاه کتاب وین که هفته گذشته آغاز شده بود، روز یکشنبه این هفته به کار خود پایان داد. مراسم «عصر ایران» با رونمایی از کتاب «گل‌ و بلبل» هم روز شنبه ۱۹ آبان در محل غرفه ایران در در این نمایشگاه برگزار شد.

توافقات شهر کتاب برای ترجمه آثار ایرانی در ایتالیا

نشست دیدار و گفتگوی علی‌اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب و کوروش کمالی‌سروستانی مدیر مرکز سعدی‌شناسی با فرانچسکو بریوسکی و مارگریت ویزمن، مدیر و معاون موسسه بریوسکی، در دفتر این انتشاراتی هفته گذشته در شهر میلان برگزار شد و خبرش این هفته در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت. به موجب اطلاعات این خبر، رمان‌های دایی‌جان ناپلئون، عشق و چیزهای دیگر، شهرهای گمشده، ناتمامی و سه‌کاهن سال آینده به زبان ایتالیایی ترجمه و توسط انتشارات بریوسکی در میلان عرضه می‌شوند.

انصراف سیدآبادی از کاندیداتوری در جایزه آسترید لیندگرن

چندماه پس از معرفی «علی‌اصغر سیدآبادی» به عنوان یکی از نامزدهای انجمن نویسندگان کودک برای رقابت د جایزه آسترید لیندگرن، وی از کاندیداتوری در این جایزه، انصراف داد.

این خبر روز سه‌شنبه ۲۱ آبان منتشر شد.

امضای تفاهمنامه کتابخانه ملی و شورای شهر

صبح یکشنبه این هفته، پیش از آغاز نود و نهمین جلسه شورا  با حضور محسن هاشمی ریاست شورای اسلامی شهر تهران و اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تفاهم نامه همکاری بین شورای اسلامی شهر تهران و  سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  منعقد شد.

امضای این تفاهمنامه در راستای همکاری در امور فرهنگی، تبادل تجارب و اشتراک منابع اطلاعاتی در چارچوب اهداف و وظایف تفاهم نامه همکاری مابین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و شورای اسلامی شهر تهران انجام شد.

رونمایی از سند اخلاق حرفه‌ای کتابخانه‌ها

مراسم رونمایی از سند جامع اخلاق حرفه ای کتابخانه های عمومی پیش از ظهر دوشنبه ۲۱ آبان ماه با حضور محسن جوادی معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا مختار پور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

رونمایی از کتاب «بیست سال و سه روز»

کتاب «بیست سال و سه روز » از مجموعه کتاب‌های مدافعان حرم انتشارات روایت فتح هم دوشنبه این هفته در سالن امام رضا(ع) اداره آموزش پرورش منطقه ۱۸ تهران رونمایی شد.

افتتاح همایش آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

طبق خبری که دوشنبه این هفته منتشر شد، دومین همایش دو سالانه آزفا با  همکاری این بنیاد و دانشگاه شهید بهشتی و با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس و رضامراد صحرایی، معاون بنیاد سعدی، ابولقاسم اسماعیل پور رئیس مرکز آزفا و دکتر صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی و استادان پیشکسوت آموزش زبان فارسی؛ دکتر ایوانف، رئیس کرسی زبان فارسی دانشگاه مسکو، دکتر فلیحه کاظمی، رئیس کرسی زبان فارسی دانشگاه بانوان لاهور پاکستان، احمد صفار مقدم استاد پیشکسوت آموزش زبان فارسی، جمعی از دانشجویان و استادان رشته آزفا و فارسی آموزان مرکز آزفای شهید بهشتی، افتتاح شد.

برگزاری نشست خبری جایزه دهخدا

نشست خبری چهارمین دوره جایزه دهخدا که برای انتخاب برترین تالیفات اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، روز سه‌شنبه با حضور مسعود کوثری مدیرعامل موسسه انتشارات علمی و فرهنگی و دبیر علمی جایزه مذکور برگزار شد.

آغاز فعالیت نمایشگاه‌های کتاب چهل سال عزّت

نمایشگاه‌های کتاب «چهل سال عزّت» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از روز شنبه ۱۹ آبان در ۴۰ دانشگاه سراسر کشور آغاز به کار کردند. این نمایشگاه‌ها از ۱۹ تا ۲۹ آبان با موضوع «تاریخ معاصر ایران» برپا هستند.

آغاز به کار رادیواینترنتی یک ناشر

رادیو اینترنتی انتشارات مدرسه با عنوان رادیو بوفه این هفته آغاز به کار کرد. این خبر توسط حمیدرضا شاه‌آبادی مدیرعامل این موسسه انتشاراتی اعلام شد.

وی در این باره گفت: در شرایطی که استفاده از کاغذ محدودیت‌های خاص خودش را دارد  پرداختن به کتاب‌های دیجیتال و الکترونیک از اهمیت بالایی برخوردار است.  از طرف دیگر امکان‌های دیگری جز کتاب‌های الکترونیک و دیجیتال مانند کتاب‌های گویا هم وجود دارد که امروز توجه زیادی را به خودش جلب کرده است.

برگزاری جشن امضای پاییزه‌ لاک‌پشت پرنده

جشن امضای پاییزه‌ لاک‌پشت پرنده با حضور بیش از ۵۰ نویسنده، تصویرگر و مترجم کتاب کودک و نوجوان دوشنبه ۲۱ آبان در شهر کتاب مرکزی برگزار شد. در این جشن فهرست‌های ۲۶ و ۲۷ لاک‌پشت پرنده رونمایی و کتاب‌هایی که به این دو فهرست راه پیدا کرده‌اند، معرفی شدند.

ارسال «رمان‌تیک» به کتابخانه‌های کشور

کتاب «رمان‌تیک» همزمان با شروع هفته کتاب، توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به همه کتابخانه‌های عمومی دارای بخش کودک و نوجوان کشور ارسال شد. این خبر را سید باقر میرعبداللهی مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام کرد که به موجب آن، کتاب «رمان‌تیک» شامل مجموعه‌ معرفی ۱۳۰ عنوان از جذاب‌ترین رمان‌ها و کتاب‌های داستانی برای کودکان و نوجوانان با مضامین تربیتی، همزمان با هفته کتاب به کتابخانه‌های دارای بخش کودک و نوجوان سراسر کشور ارسال شد.

کد N2010117

وبگردی