آفتاب

حمایت سران اتحادیه اروپا و آفریقای‌جنوبی از برجام و تاکید بر عملی شدن تمام‌عیار آن

حمایت سران اتحادیه اروپا و آفریقای‌جنوبی از برجام و تاکید بر عملی شدن تمام‌عیار آن

سران اتحادیه اروپا و آفریقای جنوبی در هفتمین نشست مشترک خود در بلژیک بیانیه‌ای منتشر کردند که در بخشی از آن به اهمیت تداوم برجام و اجرایی شدن تمام‌عیار و موثر آن تاکید شده است.

به گزراش ایسنا به نقل از افریکانیوز، دونالدتاسک، رئیس شورای اروپایی، ژان‌کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی و سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز پنج‌شنبه در بروکسل در هفتمین نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و آفریقای جنوبی گردهم آمده و بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که به طور کلی به کیفیت روابط چندجانبه این کشورهای در آینده اشاره کرده و در بخشی از آن نیز موضع اتحادیه اروپا و جمهوری آفریقای جنوبی پیرامون برجام و نقش ایران در آن اعلان شده است.

در این بیانیه آمده است:ما از این تعهد مستدام ایران در اجرایی کردن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که به گونه‌ای موثر و تمام‌وکمال  بوده و توسط گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سیزدهمین بار تایید شده و هم‌راستای وظایف آن در معاهده عدم توسعه سلاح‌های اتمی است، استقبال می‌کنیم و  از طرف‌های باقی‌مانده در برجام این تقاضا را  داریم که که به تعهدات خود در این توافق احترام گذارده و به آن عمل‌کنند.

این بیانیه می افزاید :به یاد داریم برجام که در مسیر کار کردن بر روی هدف خود و تحقق آن است، عاملی تعیین‌کننده در طراحی و ساخت غیرقابل توسعه جهانی(عدم توسعه سلاح‌های اتمی) داشته که در مصوبه 2231 شورای امنیت سازمان‌ملل با اتفاق آراء به امضا رسید.

امضا کنندگان این بیانیه همچنین تاکید کرده‌اند :ما بر اهمیت پابرجا ماندن و تداوم برجام، و همچنین بر اجرایی کردن تمام‌عیار و موثر تمام جنبه‌های برجام تاکید می‌کنیم که  شامل لغو تحریم‌ها و عواقب ناشی از آن است امری که متوجه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌باشد.از ایران می‌خواهیم تا نقشی سازنده در منطقه ایفا کرده و و از هر اقدامی که با مصوبه 2231 شوراتی امنیت سازمان ملل مغایرت دارد خودداری کند.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا پیش از این نیز با ارایه راهکارهای مختلف همچون ایجاد سازوکار مالی ویژه حمایت خود از برجام را علام کرده است.

انتهای پیام

کد N2009731

وبگردی