آفتاب
رئیس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم؛

سالانه ۴ درصد تهرانی ها گرفتار دیابت می شوند

سالانه ۴ درصد تهرانی ها گرفتار دیابت می شوند

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، گفت: سالانه ۴ درصد از جمعیت شهر تهران، به بیماری دیابت مبتلا می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریدون عزیزی، عصر پنج شنبه در مراسم بیستمین سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقاء سلامت «مطالعه قند و لیپید ایران» که در پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم برگزار شد، افزود: مطالعات گسترده لیپید در حوزه سلامت انجام می‌شود، از سال ۷۷ این مطالعات در شهر تهران انجام شد و از سال ۸۰ برای تغییر در شیوه زندگی طراحی شده است.

وی با اشاره به لیپید، گفت: لیپید سلامت روانی و اجتماعی را شامل می شود ودر این طرح پیامد های مختلف بیماری های غیر واگیر بررسی می شوند.

عزیزی با اشاره به برنامه‌ریزی ها برای لیپید، ادامه داد: در سطوح مختلف اجتماعی طرح لیپید انجام گرفته است و توانمند سازی جامعه ای نیز در این طرح درنظر گرفته شده و افراد زیر مجموعه‌ آن مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم  با بیان اینکه عوامل ژنتیکی و ارثی در بیماری های غیر واگیر تاثیر دارند، گفت‌: ما سعی کرده‌ایم به افراد آموزش‌های لازم در زمینه های محتلف را بدهیم؛ اکنون به ازای هر ۱۰۰ نفر در تهران یک نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ است که با تغییر سبک زندگی این میزان به ۶ دهم رسیده است.

وی با اشاره به آمار افراد مبتلا به دیابت، افزود: سالانه ۴ درصد جمعیت شهر تهران به دیابت مبتلا می شوند و برای پیشگیری این موضوع راهکارهای خوبی ارائه شده و بیش از ۱۰ دستورالعمل به وزارت بهداشت پیشنهاد داده ایم.

عزیزی درباره مطالعات حوزه لیپید، گفت: ۳۰۰ نفر از دانشمندان در تجزیه و تحلیل و ارائه گزارش و مطالعه قند و لیپید و ۷۲ نفر در اجرای برنامه همکاری داشته اند و استمرار این مطالعات تاثیر زیادی بر سلامت جامعه دارد.

کد N2009615

وبگردی