آفتاب
ینس استولتنبرگ:

ناتو از تشکیل ارتش واحد اروپایی استقبال می‌کند

ناتو از تشکیل ارتش واحد اروپایی استقبال می‌کند

دبیر کل ناتو اعلام کرده است که ارتش واحد اروپایی به معنای ارتش جایگزین با این سازمان نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در گفتگو با یک نشریه آلمانی اعلام کرده است که تشکیل ارتش واحد اروپایی نمی‌تواند به عنوان جایگزین ناتو به شمار رود.

دبیرکل ناتو در گفتگوی خود با لحنی محافظه‌کارانه اگرچه نسبت به انجام اقدامات نظامی موازی گوشزد کرده، اما همزمان گفته است اروپایی‌ها نشان داده‌اند که  تلاش‌ها برای تشکیل نیروی دفاع مشترک می‌تواند به تقویت ستون اروپایی ناتو منجر شود.

دبیرکل ناتو در ادامه از تشکیل چنین نیروی دفاعی مشترک در اروپا استقبال کرده؛ هرچند گفته است برای او مهم این است که اروپا تصمیم به کپی برداری و انجام اقدامات موازی با ناتو را دنبال نکند.

در عین حال استولتنبرگ در گفتگوی خود افزود که ارتش مشترک اروپایی جایگزین ناتو نخواهد بود، چون ناتو زمینه همکاری‌های گسترده همه متحدان اروپایی را حتی در مناطقی مانند کزوو و دریای اژه فراهم می‌کند و از همین رو لازم است تا تشکیل چنین نیروی مشترکی در اروپا با هماهنگی ناتو تعریف شود.

هفته گذشته همزمان با گفتگوی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با «رادیو اروپا ۱» موج جدیدی از اظهارات در ارتباط با ایجاد ارتش واحد اروپایی در میان رهبران و مقامات اروپایی به راه افتاد. ماکرون با اشاره به این نکته که اروپا بواسطه هم مرزی با روسیه می تواند مورد تهدیدهای احتمالی این کشور قرار بگیرد، اظهار داشت که اروپا باید تا جایی توان دفاعی خود را بالا ببرد که بدون هرگونه وابستگی به آمریکا قادر به دفاع از خود باشد.

پس از اعلام موضع رئیس جمهوری فرانسه، « اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان ضمن حمایت از ماکرون با تاکید بر لزوم تحقق ارتش واقعی اروپایی خواستار اقدامات جدی کشورهای اروپایی در این زمینه شدند.

کد N2009527

وبگردی