آفتاب

ترکیه توضیحات جدید عربستان در مورد قتل خاشقجی را ناکافی دانست

ترکیه توضیحات جدید عربستان در مورد قتل خاشقجی را ناکافی دانست

وزیر خارجه ترکیه نسبت مواضع جدید دادستانی عربستان در مورد قتل جمال خاشقجی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «مولود چاووش اغلو» وزیرخارجه ترکیه اندکی پس از سخنان جدید مقامات دادستانی عربستان در مورد قتل جمال خاشقجی، نویسنده منتقد سعودی، به این اظهارات واکنش نشان داد.

وزیرخارجه ترکیه گفته است که توضیحات جدید دادستانی عربستان در مورد قتل خاشقجی کافی و راضی کننده نیست و نمی‌تواند افکار عمومی را قانع کند.

چاووش اغلو اندکی پس از اظهارات خبری سخنگوی دادستانی عربستان در مورد قتل خاشقجی، گفت که تجهیزاتی که برای قتل خاشقجی به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول آورده شده، از قبل برنامه ریزی شده بود.

اغلو همچنین باردیگر خواستار آن شده که اعضای تیم ۱۵ نفره قتل خاشقجی برای انجام محاکمه و پیگیری قضایی از سوی عربستان به ترکیه تحویل داده شوند.

صبح امروز، سخنگوی دادستانی عربستان اذعان کرد که جمال خاشقجی در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول تکه تکه شده است و احمد عسیری، نایب رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان یک تیم ترور برای کشتن خاشقجی تشکیل داده بود.

سخنگوی دادستانی عربستان ادامه داد: ۱۱ نفر در پرونده قتل خاشقجی تفهیم اتهام شدند و هدف اعضای تیمی که به استانبول رفته بودند، قانع کردن خاشقجی برای بازگشت به عربستان بود اما آنها از خارج کردن وی از ساختمان کنسولگری عاجز ماندند.

این مقام سعودی همچنین مدعی شده است که برای ۵ نفر از کسانی که در این پرونده دست داشته اند، حکم اعدام درخواست شده است و جسد خاشقجی پس از تکه تکه شدن  خارج شدن از ساختمان کنسولگری به یک فرد محلی در ترکیه سپرده شد.

سخنگوی دادستانی عربستان همچنین گفته است که مقامات قضایی این کشور خواستار صدور حکم اعدام برای آمران و عاملان قتل خاشقجی هستند، هرچند در حال حاضر نیز سعود القحطانی مشاور سابق دیوان سلطنتی ممنوع الخروج بوده و تحت بازجویی است.

مقامات عربستان تا کنون در مورد قتل خاشقجی مواضع متناقضی را دنبال کرده و در حالی که در ابتدای حادثه در دوم اکتبر گذشته مدعی شده بودند که جمال خاشقجی از ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه خارج شده، اما سرانجام پس از ۲۲ روز قتل وی را در همان محل تائید کردند.

کد N2009486

وبگردی