آفتاب

روانشناسی شناختی در سینما /گفتگوهای تخصصی فراستی در شبکه۴

روانشناسی شناختی در سینما /گفتگوهای تخصصی فراستی در شبکه۴

«مقدمه‌ای بر روان‌شناسی با تاکید بر روان‌شناسی‌شناختی در سینما» در شب سینمای امشب بررسی می‌شود.

به گزارش ایلنا، گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما از مهرماه، اقدام به پخش مجله زنده تصویری «شب‌های هنر» کرده است که در پنج برگ به تئا‌تر، موسیقی، شعر، کتاب و سینما می‌پردازد.

 امشب طبق روال هر چهارشنبه شب در قسمت سینما، مسعود فراستی مجری کار‌شناس برنامه میزبان محسن بنی هاشمی عضو هییت علمی دانشگاه و کار‌شناس در حوزه علوم‌شناختی و رسانه می‌شود و با وی در خصوص «روان‌شناسی‌شناختی در سینما» گفتگو می‌کند.

در رویکردهای معاصر به نقد و تحلیل آثار سینمایی، رویکرد روان‌شناسی‌شناختی یا رویکرد‌شناختی نسبت به این مدیوم افزایش یافته و در حال گسترش است. پرداخت به این دیدگاه هم در فیلم‌های سینمایی نمودی پر رنگ دارد و هم در تحلیل و واکاوی آثار سینمایی. در واقع هنگامی که رویکرد‌شناختی به تحلیل علمی و استفاده از علم در حوزه روان‌شناسی بهره می‌برد به طبع به واکاوی آثاری سینمایی می‌پردازد که در آن ژانر علمی یا حضور علم و مسئله پردازشگری مغز در سوژه‌هایش وجود داشته باشد.

در واقع دو گونه سینمایی در هم آمیخته را می‌توان به راحتی به دیدگاه‌شناختی متصل دانست. نخست آثار علمی تخیلی است و دیگری آثاری که به تجزیه و تحلیل و پردازش مغزی می‌پردازند.

با این حال اما علاقه‌مندان به روان‌شناسی‌شناختی نیز از منظر فیلمسازان مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، و فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» یکی از مهم‌ترین این نقدهاست و جالب اینجاست که علاقه‌مندان به روان‌شناسی‌شناختی این فیلم را در زمره آثاری با دیدگاه‌شناختی قرار داده‌اند.

برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تخصصی سینما و نقد در فضای آن، ساعت ۲۳ مخاطب شب سینمای «شب‌های هنر» به تهیه کنندگی سلمان وکیلی باشید.

کد N2008639

وبگردی