آفتاب

ناکامی شورای امنیت در صدور بیانیه درباره غزه

 ناکامی شورای امنیت در صدور بیانیه درباره غزه

شورای امنیت سازمان ملل صبح امروز -چهارشنبه- جلسه غیر علنی را برای بررسی آخرین تحولات نوار غزه برگزار کرد اما اعضای شورا به هیچ توافقی برای ارائه راهکار صلح در نوار محاصره شده غزه دست پیدا نکردند.

به گزارش ایلنا به نقل از العربی الجدید،‌ «ریاض منصور» نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل طی اظهاراتی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نمایندگان کویت و بولیوی گفت: «شورای امنیت سازمان ملل به دلیل اتخاذ موضع یک کشور (اشاره به آمریکا) که همیشه با بررسی موضوع ما در میز شورا مخالفت می‌کند، ناکام می‌ماند».  

وی افزود: «ما با حداکثر عبارت‌های ممکن حمله اسرائیل به نوار غزه را محکوم و از تلاش‌های مصر و سازمان ملل سپاسگزاری می‌کنیم. از موضع چین که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورا را دارد، نیز قدردانی کرده و پیام مکتوب خود را در ابراز نگرانی‌هایمان از وضعیت موجود تقدیم این کشور کرده‌ایم».

ریاض منصور در ادامه گفت: «ما از شورای امنیت می‌خواهیم فعالیت داشته باشد اما این شورا همیشه ناکام است البته ما همچنان مصرانه بر در این شورا می‌نشینیم تا پاسخگوی مسئولیت‌هایش باشد و محاصره غیر انسانی غزه را برطرف کند تا این بخش با شرایط طبیعی به حیات خود بازگردد». 

«منصور العتیبی» نماینده کویت نیز به نوبه خود گفت: «موضع ما مشخص است... ما به اتفاق بولیوی خواستار برگزاری این جلسه در شورای امنیت شدیم و حمله اسرائیل به نوار غزه و اعمال خشونت شدید علیه شهروندان غیر نظامی را محکوم می‌کنیم».

وی افزود: «غزه حدود ۱۱ سال است که از محاصره رنج می‌برد و هیچ افق روشنی برای صلح وجود ندارد، وضعیت انسانی به شدت بحرانی است و به همین دلیل شاهد چنین اتفاقاتی هستیم». 

العتیبی در ادامه گفت مکه اکثریت نمایندگان کشورهای عضو شورا در جلسه رایزنی‌ها بر لزوم فعالیت شورا در قبال چنین حوادثی تأکید کردند. برخی از سخنرانان جلسه بر اعزام هیأتی از شورای امنیت برای بازدید از نوار غزه تأکید و بسیاری از کشورها این اقدام را تایید کردند.

«ساچا یورنتی» نماینده بولیوی در سازمان ملل نیز بر لزوم وجود یک میانجی بی‌طرف برای عملیات صلح بین فلسطین و اسرائیل تأکید کرد. 

وی توضیح داد که بولیوی و جهان از دوسال پیش زمزمه‌هایی در مورد طرح صلح آمریکا می‌شنوند اما می‌بینیم که در عمل هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است، ‌بنابراین بولیوی معتقد است که به وجود یک میانجی  بی‌طرف در عملیات صلح نیاز مبرم است، زیرا واشنگتن همواره سیاست خارجی اسرائیل را دنبال می‌کند. 

 

کد N2008561

وبگردی