آفتاب

تهران باید در مقابل بحران‌ها تاب‌آور شود

تهران باید در مقابل بحران‌ها تاب‌آور شود

همشهری‌آنلاین: اشرفی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران گفت: با تدوین طرح جامع مدیریت ریسک و بحران باید تهران را به سمت یک شهر تاب‌آور در برابر بحران‌ها ببریم.

به گزارش شهرنوشت، سکینه اشرفی در مراسم اهدا ماشین‌آلات و امکانات شهری به مناطقِ زلزله‌زده کرمانشاه با اشاره سالگرد حادثه غم‌بار زلزله در غرب کشور اظهار کرد: سوانح فی‌نفسه بحران‌زا نیستند بلکه وقتی یک جامعه آسیب‌پذیر در برابر یک سانحه طبیعی قرار می‌گیرد، این سانحه می‌تواند تبدیل به یک بحران شود.

او  ادامه داد: آسیب‌پذیری جامعه هم برآیند مجموع کنش‌های عوامل اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و مدیریتی است که بخش بزرگی از آن بر عهده نهادهای عمومی است.

معاون شهردار تهران در ادامه به وضعیت آسیب‌پذیری پایتخت در برابر بلایای طبیعی پرداخت و گفت: شرایط محیطی و کالبدی، وضعیت جغرافیایی و جمعیت‌پذیری بالای شهر تهران در دو دهه گذشته این شهر را در برابر حوادث طبیعی و انسان‌ساز به‌شدت آسیب‌پذیر کرده است؛ تهران نیز مانند بسیاری از شهرهای کشور، شهری است در انتظار زلزله و مدیریت امروز ماست که می‌تواند زلزله تهران را به یک فاجعه انسانی تبدیل کند یا آن را در یک حادثه طبیعی با آسیب‌های معقول کنترل کند.

اشرفی تأکید کرد: در این‌ بین، شهرداری تهران با توجه به مسئولیت قانونی در مدیریت بحران و به‌واسطه در اختیار داشتن اداره بخش مهمی از کالبد شهر و همچنین مسئولیت و همکاری‌هایش در ساخت‌وساز و نیز توانمندی‌ها و امکاناتش در آموزش شهروندی و اختیاراتش در اداره شهر نقش حیاتی در بردن تهران به سمت شهری تاب‌آور دارد؛ شهری که بتواند یک زلزله را از سر بگذراند، دوباره حیات خود را بازیابد و حتی به بهتر از قبل تبدیل کند.

او به موضوع مدیریت بحران در برنامه سوم توسعه شهر تهران اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در برنامه سوم توسعه شهر تهران با اختصاص فصلی به موضوع ایمنی، مدیریت ریسک و بحران و پیش‌بینی طرح آمادگی برای حوادث طبیعی که سازمان‌دهی مردم در سطح محلات را در دستور کار قرار می‌دهد و طرح جامع مدیریت ریسک و بحران، مترصد آن است که پویایی، کارآمدی و اثربخشی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در ابعاد پیشگیری (ارتقا ایمنی و امنیت فردی، اجتماعی و کالبدی)، هشدار سوانح شهری و حوادث طبیعی، مدیریت ریسک اجتماع‌محور و مشارکت پذیر مبتنی بر یکپارچگی نهادی، را با همکاری مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط مدیریت و ارتقاء بخشد.

  • کمک شهردار تهران به زلزله‌زدگان کرمانشاه

معاون شهردار تهران در ادامه به موضوع زلزله کرمانشاه پرداخت و گفت: بعد از وقوع زلزله، علاوه بر مردم که به یاری زلزله‌زدگان شتافتند، رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی تأکید کردند مسئولان در همین اولین ساعات با همه همت و توان به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند و در همین راستا، اعضا محترم شورای شهر تهران و شهرداری تهران، با توجه به مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری پایتخت ایران، همکاری و کمک‌رسانی و بازدید از مناطق زلزله‌زده را در دستور کار قرار داده و تلاش کردند تا نه‌تنها در حیطه کمک‌های اضطراری پس از وقوع زلزله، که در توانمندسازی شهرداری‌های شهرهای آسیب‌دیده نیز همراهی داشته باشند.

او اضافه کرد: در همین راستا، و با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و اختصاص مبلغی برای این همکاری و کمک‌رسانی، ارسال لوازم و ملزومات از قبیل پتو، آب‌معدنی، کنسرو، نان، خرما و غیره در روزهای ابتدایی وقوع زلزله، اعزام نیروی خدمات شهری و اجاره ماشین‌آلات جهت جمع‌آوری نخاله و زباله و خرید 32 دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری شامل کامیون بنز و کامیونت هیوندا انجام شد.

اشرفی با اشاره به این‌که امروز متأسفانه کرمانشاه هنوز با صدمات پس از زلزله دست‌به‌گریبان است، تصریح کرد: به‌عنوان کشوری که مدام در معرض بلایای طبیعی است و با مردمی که نشان داده‌اند همواره برای کمک به آسیب‌دیدگان آمادگی خود را نشان داده‌اند  ما هنوز به آن مرحله از آمادگی و ورزیدگی نرسیده‌ایم که این صدمات را سریع و بی تلف کردن منابع و زمان جبران کنیم.

او تأکید کرد: نکته‌ای که باید همه ما در مورد تهران بسیار بیشتر از قبل مدنظر داشته باشیم هم این است که زلزله ما را بارها خبر کرده است.

کد N2008305

وبگردی