آفتاب

افزایش فضای شهری کرمانشاه پس از زلزله

افزایش فضای شهری کرمانشاه پس از زلزله

در نشست تشریح خدمات دولت به زلزله کرمانشاه بر افزایش فضای شهری کرمانشاه پس از زلزله تأکید و عنوان شد که به تمام خانه‌های احداث شده یک طبقه اضافه شده است تا ظرفیت مالک شدن برای مستأجران فراهم شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی سلیمی در نشست تشریح خدمات دولت به مناسبت اولین سالگرد زلزله کرمانشاه، گفت‌: در کمتر از یک ساعت پس از زلزله جلسات مربوطه تشکیل شد و بخش نجات که مهم‌ترین پروتکل ما بود نیز آغاز شد که در کمتر از 20 ساعت با همکاری سازمان اورژانس پایان این عملیات را اعلام کردیم.

وی افزود: 38 تیم واکنش سریع در استان‌های اطراف به ما کمک کرده و 150 دستگاه آمبولانس و تمام نیروهای جستجو از استان‌های معین نیز اعزام شدند. با توجه به این که امکان امدادرسانی هوایی به زلزله زدگان دشوار بود و امکان پرواز میسر نبود،  اما 10 فروند بالگرد امدادی هلال احمر به محل زلزله منتقل شدند که در عملیات نقش آفرینی بسیاری داشتند.

سلیمی درباره توزیع اقلام و تغذیه اضطراری از سوی هلال احمر نیز گفت‌: این توزیع‌ها در شأن مردم کرمانشاه صورت گرفت و اقلام در بسته‌های تهیه شده توزیع شد. 50 هزار بسته نیز در مرحله اول این اقدامات و 50 هزار بسته در مرحله دوم، اهدا شد.

وی درباره حمایت‌های روانی از مردم زلزله زده نیز تصریح کرد: برخی از این افراد در محیط نیازمند امدادرسانی روانشناسان و مشاوران بودند که از این جهت نیز امدادرسانی ها انجام شده است و تاکنون نیز ادامه‌ دارد.

مهندس محمدرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت‌: در مجموع 100 هزار واحد مسکونی آسیب دیده وجود داشت که برخی از آنها احداثی و برخی از آنها تعمیری بودند. هم اکنون بیشتر موارد تعمیری به اتمام رسیده است و مردم اکثرا در خانه‌ها زندگی می‌کنند. 9000 مورد در شهرها و 25 هزار مورد از موارد احداثی در روستاها وجود داشتند که کار این خانه‌ها حدود 90 درصد به پایان رسیده است و در موارد شهری نیز 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت در شهر کرمانشاه مردم محور و بر اساس آخرین دستورالعمل های یافته جهانی انجام شد، گفت‌: پرداخت هزینه‌ها و طراحی نقشه‌ها در ساخت خانه‌ها با ما بوده، اما مدیریت بیشتر کار با خود مردم بوده و صرفا ما به آن نظارت می کردیم و در مواردی نیز وام‌هایی را اهدا کردیم، اما مشارکت در هزینه وام را بر عهده خود فرد گذاشته و افراد می‌توانند به صورت مرحله‌ای از وام‌های خود استفاده کنند. عملکرد ترکیبی مردم و دولت یک کار بسیار موثر و زیبا بود.

رییس بنیاد مسکن درباره افزایش فضا برای مستأجران نیز، گفت‌: در واقع می‌توانیم بگوییم که فضای شهری افزایش یافته است ، زیرا به تمام خانه‌های احداث شده یک طبقه اضافه شده است و در حال‌ حاضر اگر مستأجری در کانکس زندگی می‌کند صاحبخانه وی هم در کانکس است، اما در زمانی که ساخت خانه‌ها به پایان برسد، ظرفیتی برای مستأجران اضافه شده و این فرد می‌تواند تبدیل به مالک شود. البته در این زمینه فکرهایی هم شده است که در پروسه طولانی مدت انجام خواهد گرفت. به عنوان مثال اعلام کردیم که زمین را با قیمت مناسب‌تری به آنها ارائه دهیم و یا وام‌هایی را به این پروسه اختصاص خواهیم داد.

وی در ادامه‌ با اشاره به افرادی که می‌خواهند در زمینه زلزله کرمانشاه کمک‌هایی را اهدا کنند، گفت‌: آنچه که ما همواره اعلام کرده‌ایم برای شفاف سازی در مورد نحوه جمع‌آوری کمک‌های مردمی است و همواره توصیه کردیم که برای امدادرسانی و کمک کردن مبالغ خود را به حساب جمعیت هلال احمر و کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) انتقال دهند.

انتهای پیام

کد N2007819

وبگردی