آفتاب

سه سال ثبات دستمزدی کارگران خباز | امیدواریم اوضاع بهبود یابد

سه سال ثبات دستمزدی کارگران خباز | امیدواریم اوضاع بهبود یابد

علی یزدانی می‌گوید: امیدواریم امسال وضعیت مزدی کارگران خباز بهبود یابد. دولت باید فکری به حال این صنف بکند.

علی یزدانی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خباز کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه سال‌هاست مزد کارگران نانوایی‌ها افزایش نیافته، می‌گوید: امیدواریم امسال شاهد بهبود اساسی باشیم.

وی با اشاره به روال تعیین مزد خبازان گفت: در ماه‌های گذشته در چند استان ازجمله گلستان و بوشهر، شاهد افزایش قیمت «نان» بوده‌ایم. در این استان‌ها پیمان‌های دسته‌جمعی برای افزایش مزد کارگران خبازی‌ها نیز آغاز شده‌ است و دولت و کارفرمایان تا حدودی افزایش مزد را پذیرفته‌اند.

یزدانی افزود: البته سه سال انجماد مزدی کارگران به این راحتی جبران نمی‌شود؛ در سه سال گذشته کارگران نانوایی‌ها شاهدِ «ثبات مزدی» بوده‌اند؛ این درحالیست که هزینه‌های زندگی در همین مدت افزایش یافته‌است.

این فعال کارگری تاکید می‌کند: باتوجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید نانوایی‌ها و سود محدود آنها، اوضاع چندان بر وفق مراد نبوده‌است و امیدواریم در همین چند ماه باقیمانده تا پایان سال، روال قبلی تغییر کند و شاهد بهبود معیشتی کارگرانِ نانوایی‌ها باشیم.

براساس سنت مالوف، افزایش مزدی کارگران خباز به افزایش قیمتِ «نان» گره خورده‌است؛ بسیاری از فعالان صنفیِ کارگران نانوایی‌ها، با این روال عرفی مخالفند و معتقد هستند که گران شدن نان به‌طور غیرمستقیم، معاش کارگران نانوایی‌ها را تهدید می‌کند.

یردانی در این رابطه می‌گوید: سوی دیگر قضیه این است که کارفرمایان خباز نیز درآمد محدودی دارند و هزینه‌ها بالاست؛ آنها »باید» پولِ بیشتر از دست مردم بگیرند تا بتوانند به کارگر مزدِ بیشتر بپردازند. 

کد N2007269

وبگردی