آفتاب

افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران بعد از تحریم‌های آمریکا

افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران بعد از تحریم‌های آمریکا

مونسان می گوید: تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه امریکا علیه ایران در برابر ویژگی‌های فرهنگی ایرانی کاری از پیش نبرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهلمین اجلاس عمومی اعضای وابسته UNWTO و سمینار بین‌المللی در زمینه گردشگری فرهنگی از طریق نوآوری و فناوری پیش از ظهر دوشنبه ۲۱ آبان در سالن اجلاس استانداری همدان برگزار شد.

علی‌اصغر مونسان (رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) در این مراسم گفت: برپایی برنامه‌های متعدد همچون برگزاری تبریز ۲۰۱۸، نمایشگاه‌های فاخر میراث فرهنگی، رویداد همدان ۲۰۱۸ و برنامه‌های امروز، نشاطی ویژه به چرخه فعال گردشگری ایران می‌دهد و مجالی برای هم‌افزایی تجارب فراهم می‌کند تا ظرفیت‌های رو به رشد گردشگری را بشناسیم و گام‌های هدفمند برای توسعه پایدار در این راستا برداریم.

مونسان ادامه داد: امروز دیگر تردیدی برای برنامه‌ریزان توسعه باقی نمانده که گردشگری بهترین ابزار برای توسعه پایدار با کمترین هزینه اقتصادی و اجتماعی و بیشترین بازده است و شاهد رشد روزافزون و شتابان گردشگری در جهان هستیم؛ امروز گردشگری به عنوان صنعتی پویا اهمیتی روزافزون یافته و کشور‌ها برای کاهش نرخ بیکاری، تعامل سازنده با جهان و استفاده از منابع سرشار اقتصادی و اجتماعی به دنبال گسترش آن هستند.

مونسان با تامید بر اینکه گردشگری موجب افزایش فضای نشاط و تحرک بخش‌های اقتصادی مثل کسب و کارهای محلی و روستایی می‌شود و عدالت اقتصادی و اجتماعی را گسترش می‌دهد، گفت: در بخش صنعت وابستگی به تکنولوژی بسیار جدی است که ممکن نیاز به ورود فناوری را ضروری کند اما در گردشگری وابستگی نیست و برای ارتقای آن می‌توان بر داشته‌های داخلی تکیه کرد.

او خاطرنشان کرد: دولت ایران با درک اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی و توسعه پایدار، عزم خود را جزم کرده و معتقد است برگزاری رویدادهای بین‌المللی می‌تواند نقش موثری در افزایش ظرفیت‌های بالفوه و بالفعل این صنعت رو به رشد ایفا کند. این در حالی است که تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه امریکا علیه ایران در برابر ویژگی‌های فرهنگی ایرانی کاری از پیش نبرده و با توجه به ویژگی فرهنگی توریست در عرصه دیپلماسی عمومی و فرهنگی، مانعی برای گردشگران برای دیدن این کشور نبوده تا جایی که گردشگران ورودی به ایران نه تنها کاهش نیافته که با افزایش هم مواجه بوده است. چراکه ما مردمان صلح‌دوست و دوستی و مهمان‌نوازی هستیم و معتقدیم نمی‌توانند جهان را از تماشای این خوبی‌ها و زیبایی‌های ایران محروم کنند.

معاون رییس‌جمهور کشورمان یادآور شد: خوشبختانه با مشارکت فعالانه بخش غیردولتی و برخی سرمایه گذاران خارجی شاهد ۹۰۰ پروژه گردشگری با ارزش شش میلیارد دلار در کشور بودیم که امیدواریم تا پایان این دولت ۱۲۰۰ پروژه گردشگری را به اتمام برسانیم.

مونسان ادامه داد: قدمت هفت هزار ساله، کثرت آثار، جغرافیا و آب و هوای چهار فصل و وجود قومیت‌های مختلف، ایران را به گنجینه میراث معنوی و و تابلویی چشم‌نواز از جاذبه‌های فرهنگی تبدیل کرده است. پایین بودن هزینه‌های سفر، ارایه تسهیلات ویژه، مهمان‌نوازی اقوام ایرانی و امنیت کشور، شرایط مناسبی را برای میزبانی از گردشگران جهان در ایران فراهم کرده است.

مونسان تصریح کرد: این اجلاس می‌تواند معرفی همدان به‌عنوان مقصد جدید و پویا در سطح جهان و برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از دستاورد‌ها و معرفی ظرفیت‌های شهر به سفرا و وزرا و نمایندگان دیگر کشور‌ها و ایجاد بستر تعامل بین کشورهای عضو او‌سی‌دی را به همراه داشته باشد. استان همدان به‌عنوان پایتخت تمدن ایران دارای ۱۸۰۰ اثر تاریخی شناخته شده و جاذبه منحصر به فرد غار علیصدر، تمام شرایط را برای تبدیل شدن به یک قطب گردشگری در سطح جهان دارد.

کد N2006682

وبگردی