آفتاب
کمیساریاری عالی امور پناهندگان؛

۹۴ غیرنظامی یمنی در درگیری‌های الحدیده کشته شدند

۹۴ غیرنظامی یمنی در درگیری‌های الحدیده کشته شدند

همشهری آنلاین: کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد در اثر تداوم درگیری‌ها در استان الحدید ۹۴ غیر نظامی بر اثر حملات جنگنده‌های ائتلاف عربی کشته شدند.

 به گزارش ایرنا به نقل از اعلام روز شنبه شبکه خبری المیادین، حملات جنگنده های ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به استان 'الحدیده' در غرب یمن در حالی با شدت ادامه دارد که کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد در اثر تداوم درگیری ها در این استان، ۹۴ شهروند یمنی طی ماه گذشته میلادی کشته شدند.

ائتلاف سعودی که در تلاش برای اشغال بندر راهبردی الحدیده یمن است، پس از تحمل شکست های پی در پی از نیروهای یمنی در این استان، بار دیگر عملیات نظامی گسترده ای را از هوا و زمین علیه این استان آغاز کرده است.

تداوم حملات سعودی ها به مناطق مختلف الحدیده، جان غیرنظامیان زیادی در این استان را با خطر جدی روبه رو کرده است.

کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد در این باره اعلام کرد که طی ماه اکتبر (مهر/آبان) ۹۴ شهروند یمنی کشته و ۹۵ تن دیگر زخمی شدند.

این کمیساریای افزود که حدود نیم میلیون یمنی از ژوئن (خرداد/تیر) سال جاری تاکنون مجبور شدند که خانه و کاشانه خود را در الحدیده رها کنند.

ائتلاف متجاوز سعودی به یمن از ۱۳ ژوئن ( ۲۳ خرداد ماه) حملات گسترده‌ای را برای اشغال بندر الحدیده آغاز کرد اما این حملات با مقاومت نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن تاکنون بی ثمر مانده است.

عربستان طی روزهای اخیر با فشارهای بین المللی شدیدی به دنبال قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، روبه رو است و با وجود اینکه بسیاری از کشورها خواستار توقف جنگ در یمن شده اند و برخی از کشورها از جمله آلمان و نروژ نیز فروش تسلیحات خود را به ریاض متوقف کرده اند، اما ائتلاف عربی حملات تازه و شدیدتری را علیه بندر الحدیده آغاز کرده است.

بندر الحدیده اصلی ترین مسیر ارسال کمک های بشردوستانه به یمن است.

در همین حال صندوق کودکان سازمان ملل یونیسف نیز اعلام کرد که در اثر تداوم درگیری ها طی دو روز گذشته در شهرستان الحوک در جنوب الحدیده، ۱۶ کودک زخمی شدند.

حملات به الحدیده در حالی ادامه دارد که اخبار منتشر شده حاکی از آن است که شماری از مسوولان و نیروهای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حمله اخیر عربستان و امارات به شهر الحدیده شرکت دارند.

الجزیره در این باره گزارش داده که به تازگی مسئولانی از پنتاگون با افسران سعودی و اماراتی برای طراحی حمله به الحدیده دیدار و گفت و گو داشته اند.

به گفته کارشناسان، یمن که چند سال است زیر آتش سنگین ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات و با چراغ سبز غرب به ویژه آمریکا قرار دارند، شاهد بدترین وضعیت انسانی طی چند دهه اخیر است.

در همین راستا ۳۵ سازمان غیردولتی یمنی و بین المللی با این هشدار که قحطی ۱۴ میلیون یمنی را تهدید می کند، خواستار توقف فوری جنگ در این کشور شدند.

عربستان نزدیک به چهار سال جنگی را بر مردم یمن تحمیل کرده است که نتیجه ای جز کشته یا زخمی شدن هزاران یمنی و آواره شدن میلیون ها نفر دیگر نداشته است.

ائتلاف عربی طی این چند سال پیوسته با انواع تسلیحات کشنده و غیرمتعارف از جمله بمب های خوشه ای و بشکه ای یمن را بمباران کرده است.

با وجود اینکه سازمان ها و نهادهای حقوق بشری بارها درباره وخامت اوضاع یمن هشدار داده اند، اما بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه همچنان به حمایت های تسلیحاتی و لجستیکی خود از ائتلاف به سرکردگی عربستان ادامه می دهند.

امریکا در یک موضع گیری جانبدارانه و بدون در نظر گرفتن جنایت های سعودی ها در یمن از نیروهای مردمی و ارتش یمن که در برابر متجاوران مقاومت می کنند درخواست کرده است تا جنگ را متوقف کنند.

امریکا یکی از اصلی ترین تامین کنندگان سلاح برای تجاوز عربستان به یمن است و با وجود اعلام جنایت جمال قاشقچی روزنامه نگار سعودی منتقد در استانبول و انتقادات بین المللی نسبت به آن فروش سلاح به آل سعود را ادامه می دهد.

کد N2005805

وبگردی