آفتاب
خرازی مطرح کرد:

تمرکز بر تربیت نیروی انسانی متخصص برای توسعه علوم شناختی در کشور

تمرکز بر تربیت نیروی انسانی متخصص برای توسعه علوم شناختی در کشور

مشاور معاون علمی گفت: تمرکز بر تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص و همچنین آماده سازی ابزارها و زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه علوم شناختی ضرورتی است که ستاد علوم شناختی به آن پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید کمال خرازی در نشست با محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی برای گسترش دانش علوم  شناختی در سطح کشور به ویژه در مراکز علمی و دانشگاهی اظهار کرد: علوم شناختی، ماهیتی بین رشته‌ای داشته و می‌تواند در امر غنای سایر علوم ایفای نقش کند، رشته هایی همچون مدیریت شناختی، اقتصاد شناختی، رسانه، علوم سیاسی و سایر رشته ها می توانند از آموزه‌های شناختی بهره ببرند.

وی ادامه داد: مهاجرت استعدادهای برتر به رشته های مرتبط با علوم شناختی و گسترش همکاری با محققان برجسته ایرانی درسطوح بین المللی در دستور کار قرار دارد و این ستاد در راستای توسعه همکاری های بین المللی، زمینه تعاملات بین المللی با برخی از کشورها را تقویت و دامنه فعالیت های مشترک را گسترش داده است.

 خرازی در بخشی دیگر از اقدامات ستاد گزارشی ارائه داد و با بیان اینکه خط مشی ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی، توسعه علمی با استانداردهای بین المللی و گسترش ارتباطات با پژوهشگران و دانشگاه های معتبر بین المللی است، یادآورشد: تمرکز بر تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص و همچنین آماده سازی ابزارها و زیرساخت های مورد نیاز حوزه علوم شناختی، ضرورتی است که ستاد به آن پرداخته است.

مشاور معاون علمی و فناوری در امور توسعه علوم شناختی همچنین بیان کرد: ستاد در بخش آموزش به هدایت هدفمند بورسیه ها به حوزه های اولویت دار، اعطای بورسیه به شماری از متخصصان، جلب همکاری فارغ التحصیلان خارج کشور، فراهم کردن حمایت از فرصت های مطالعاتی، دعوت از اساتید برجسته بین المللی، برگزاری دوره ها و دروس انتخابی در دانشگاه های کشور و تربیت کارشناسان آزمایشگاه ها مبادرت کرده و به اقدامات و فعالیت های خود در این زمینه ها همچنان ادامه می دهد.

در ادامه محمدرضا عارف ضمن ابراز خرسندی از اقدامات و تلاش ها برای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی بیان کرد: در سال های اخیر برای توسعه و گسترش حوزه های علوم شناختی در سطح کشور گام های مثبت و چشمگیری برداشته شده است.

عارف ابراز کرد: به رغم تاخیر در امر تصویب سند توسعه علوم شناختی ، تلاش ها برای گسترش این حوزه در سطح کشور بسیار چشمگیر و توام با موفقیت بوده است و اقدامات قابل توجهی در مسیر توسعه علوم شناختی صورت گرفته است.

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با قدردانی از اقدامات مثبت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی، انجام سرمایه گذاری گسترده تر برای مشارکت فعالانه اساتید ، محققان و دانش پژوهان در مراکز علمی و دانشگاهی و تخصصی در حوزه های دانش علوم شناختی را مورد تاکید قرار دادند. 

اعضای این کمیسیون همچنین خواستار همکاری و مشارکت رسانه های خبری در انعکاس و انتشار فعالیت های ترویجی ، پژوهشی و پیشرفت ها در امر تولید و تامین تجهیزات و فناوری در حوزه های علوم شناختی شدند.

اعضا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درپایان این نشست با قدردانی مجدد از فعالیت ها و اقدامات ستاد توسعه علوم شناختی ، خواستار بازدید از برخی مراکز علوم شناختی و تلاش های انجام شده در زمینه توسعه این دانش و فناوری های شناختی شدند. 

کد N2004899

وبگردی