آفتاب

چطور با افسردگی کنار بیاییم؟

چطور با افسردگی کنار بیاییم؟

یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی که امروزه بیشتر افراد درگیر آن هستند، افسردگی است که به تشخیص زودهنگام و اقدامات درمانی مناسب نیاز دارد.

خراسان نوشت: یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی که امروزه بیشتر افراد درگیر آن هستند، افسردگی است که به تشخیص زودهنگام و اقدامات درمانی مناسب نیاز دارد.

چنان چه این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، فرد بسته به تجویز پزشک از طریق مصرف دارو، شرکت در جلسات روان‌درمانی یا حتی تغییر سبک زندگی به میزان قابل‌ توجهی بهبود خواهد یافت. اما اگر هیچ اقدامی برای مداوای این بیماری انجام نشود، می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری را نه تنها برای خود فرد بلکه برای همه‌ اعضای خانواده رقم بزند.

آمارها حاکی از شیوع روزافزون افسردگی در کشور است. به گفته‌ وزیر بهداشت، بیش از ۱۲درصد مردم ایران افسرده هستند. بیشتر افراد در طول زندگی شاید فقط یک‌بار به آن دچار شوند اما برای برخی دیگر یک وضعیت تکرار شونده است.

بسیاری از مبتلایان به افسردگی با تغییرات الگوی خواب مواجه می‌شوند. تغییر الگوی خواب گاهی به شکل بی‌خوابی و گاهی به شکل خواب بیش از حد معمول بروز می‌کند. صبح خیلی زود بیدار شدن از جمله علایم شایع افسردگی‌های حاد است.یک کارشناس ارشد روان شناسی درباره برخی نشانه های افسردگی می گوید: یکی از مهم ترین نشانه های این اختلال روانی تغییر اشتها، تغییر در الگو و میزان خواب، بی انگیزگی و نداشتن اعتماد به نفس است.

«عابدیان» ادامه می دهد: افسردگی نوعی اختلال خلقی محسوب می شود که افراد مبتلا به آن احساس بی ارزشی، ناامیدی، گناه، استرس و اضطراب می کنند. وی خاطرنشان می کند: عوامل مختلفی مانند سختی های زندگی، رویدادهای سختی که روزانه افراد با آن ها مواجه می شوند، مشکلات دوران کودکی و طلاق عاطفی، باعث بروز این اختلال می شوند.

وی با اشاره به برخی نشانه های افسردگی می گوید: افراد افسرده به طور معمول از کار و فعالیت های روزانه شان احساس لذت و سرخوشی نمی کنند و اگر چه ممکن است کارهای روزمره شان را انجام دهند اما از روی علاقه نیست بلکه به دلیل تعهد و از سر اجبار است. به گفته وی، روان شناسان می توانند فرد افسرده را از روی چهره تشخیص دهند اما افسردگی علایم عمومی نیز دارد.

وی به ذکر این علایم می پردازد و بیان می کند: کاهش اشتها، بی میلی، نداشتن تمرکز، داشتن افکاری برای خودکشی یا اقدام به خودکشی و اختلال در خواب به وفور در افراد افسرده دیده می شود. البته برای آن که بتوان گفت فردی افسرده است باید این علایم به مدت 2 هفته تداوم داشته باشد. این روان شناس می افزاید: ممکن است هر یک از این نشانه ها به دنبال از دست دادن یک عزیز، طلاق، از دست دادن کار، رفتن به مراسم سوگواری و ... اتفاق بیفتد.

وی توصیه می کند: بهتر است افراد برای پیشگیری از افسردگی یا کاهش نشانه های این اختلال ارتباطات اجتماعی شان را گسترش دهند، به ورزش بپردازند و از انجام فعالیت های اجتماعی غافل نشوند. وی برای درمان افسردگی هم بیان می کند: درجه های خفیف افسردگی را می توان با شیوه های روان شناختی درمان کرد اما در افسردگی های حاد باید از درمان دارویی کمک گرفت.

«عابدیان» به افسردگی های فصلی هم اشاره و بیان می کند: برخی افراد با فرا رسیدن فصل های پاییز و زمستان دچار افسردگی های فصلی می شوند که مهم ترین علت آن کمبود نور و کاهش فعالیت های اجتماعی است زیرا به طور معمول در این فصل ها به دلیل برودت هوا برخی افراد کمتر از خانه بیرون می روند و ارتباط های اجتماعی کمی را تجربه می کنند و بهتر است برای پیشگیری از افسردگی فصلی بیشتر به دامن طبیعت بروند و از انجام ورزش هایی مانند یوگا غافل نشوند.

وی افسردگی های پس از زایمان را نیز از یاد نمی برد و می گوید: افسردگی های پس از زایمان به دلیل تغییرات هورمونی و وضعیت جسمانی رخ می دهد که اگر اطرافیان بیمار از این وضعیت آگاهی داشته باشند و به موقع آن را درمان کنند، با عوارض جدی تر رو به رو نخواهند شد
کد N2004429

وبگردی