آفتاب

پروژه عظیم آرشیو بزرگ داده‌ها در سیارات دیگر آغاز شد

پروژه عظیم آرشیو بزرگ داده‌ها در سیارات دیگر آغاز شد

همشهری آنلاین: پروژه عظیم آرشیو بزرگ داده‌ها در سیارات دیگر و راه‌اندازی نخستین نود بلاک‌چین در فضا کلید خورد.

به گزارش ICTPRESS به نقل از تک نیوزورلد، شرکت اسپیس چین (SpaceChain) اعلام کرد که وارد مرحله جدیدی از همکاری خود با بنیاد مأموریت آرچ شده است.

هدف از این همکاری استفاده از فناوری متن باز برای آغاز راه‌اندازی پروژه ذخیره‌سازی بزرگ داده‌ها در سفیه‌های فضایی و سایر سیاره‌ها است.

بنیاد مأموریت آرچ حجم بزرگی از داده‌ها را در وسایل نقلیه ماهواره‌ای اسپیس چِین بازگذاری می‌کند تا در نهایت آن‌ها را در سیاره‌های دیگر ذخیره کند.

ژنگ ژو، یکی از بنیان‌گذاران اسپیس چین، در این خصوص می‌گوید: هدف از آرشیو کردن و محافظت از دانش نسل‌های آینده، پیشرفت و بهبود علوم آرشیو کردن و همچنین دانش انسان‌ها است. اکنون با در اختیار داشتن تأمین کننده‌های پروژه‌های فضایی، هزینه‌های راه‌اندازی به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و می‌توانیم دانش خود را از این طریق و در تمام سیستم منظومه شمسی توزیع و پخش کنیم.

نوا اسپیواک، از دیگر بنیان‌گذاران بنیاد مأموریت آرچ می‌گوید: تصمیم اسپیس چین مبنی بر حمایت از مأموریت آرچ برای آرشیو کردن داده‌ها در فضا به راه‌اندازی "کتابخانه زمینی" کمک شایانی می‌کند. کتابخانه زمینی حلقه‌ای از داده‌های بکاپ‌گیری شده در مدار زمین است.

به گفته وی محاظفت و توزیع مهم‌ترین اطلاعات انسان‌ها در طول زمان و فضا مزیت‌های عمده‌ای برای دانش آیندگان دارد.

  • کتابخانه‌های فضایی

اسپیواک از ویکی‌پدیا، ژنوم انسان، پروژه گوتنبرگ، آرشیو اینترنت و پروژه روزتا به‌عنوان برخی از مجموعه داده‌های موردنظر نام می‌برد. در نهایت این پروژه شامل کتابخانه‌های عظیمی از کتاب‌ها، موسیقی، تصاویر، فیلم‌ها و سایر داده‌ها است.

این همکاری باعث می‌شود تا هدف درازمدت اسپیس چین برای ذخیره‌سازی آرشیو اطلاعات در سیستم خورشیدی به بار بنشیند.
از طرف دیگر، اسپیس چین که توسط «جف گارزیک» (یکی از پیشگامان حوزه بلاک‌چین و متخصص خبره در حوزه کرنل لینوکس) و دوستانش پایه‌گذاری شده اخیرا با همکاری بنیاد Qtum وارد بخش بسیار حساس و خطیری شده تا در نهایت موفق به‌راه‌اندازی نخستین نود بلاک‌چین در فضا شود.

شرکت Qtum با استفاده از فناوری بلاک‌چین روی رزبری‌پای موفق به‌پرتاب CubeSat در فضا شد.

یکی از مدیران تحقیقات شرکت Tractica با اشاره به اهمیت بلاک‌چین می‌گوید: "این فناوری جالب می‌تواند در آینده به‌عنوان زیرساخت پایه در نقاط مختلف فضا و سیارات دیگر استفاده شود.

کد N2003032

وبگردی