آفتاب

روایت پسران خاشقجی از علاقه پدر به دفن شدن در قبرستان بقیع

روایت پسران خاشقجی از علاقه پدر به دفن شدن در قبرستان بقیع

فرزندان روزنامه‌نگار مقتول سعودی خواستار پیدا شدن جسد پدر و دفن آن بر اساس موازین دین اسلام در قبرستان بقیع مدینه منوره شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره،‌«صلاح خاشقجی» و «عبدالله خاشقجی» دو پسر «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری استانبول به قتل رسید، در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا گفتند که مانند دیگران به دنبال دستیابی به اطلاعاتی برای حل معمای پیچیده قتل پدرشان هستند.

آنها از درخواست خود از مقام­‌های سعودی برای تحویل جسد پدرشان خبر دادند و گفتند:‌ «تمام اهتمام ما در حال حاضر چنانچه خود پدر می­‌خواست، دفن جسد او در کنار بقیه افراد خانواده در قبرستان بقیع است».

فرزندان خاشقجی گفتند که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی در دیدار با برخی افراد خانواده به منظور ابراز همدردی با ایشان بر اجرای عدالت در حق عاملان اصلی قتل پدرشان تأکید کرده است.

پسران خاشقجی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود پس از ترک عربستان سعودی،‌ پدر را شجاع، بخشنده و متواضع توصیف کردند و از سوء استفاده­‌های سیاسی از موضوع قتل پدر انتقاد کردند.

آنها افزودند: «پدر تنها یک مخالف نبود، او به پادشاهی اعتقاد راسخ  داشت و آن را مایه وحدت کشور می‌­دانست، ‌همچنان که اصلاحات و تغییرات مقام‌­های سعودی در سال­‌های اخیر را نیز تأیید می­‌کرد».

عبدالله گفت که او آخرین کسی است که پدر را در زمان حیات در ترکیه دیده و با او به همراه «خدیجه چنگیز» در استانبول گشت زده است. به اعتقاد پسر، ‌پدر کاملا خوشبخت بوده است.

پسر خاشقجی در ادامه افزود: «هنگامی که پدر را تابستان در ترکیه دیدم، به شوخی با او گفتم: می‌گویند شما از اخوان‌المسلمین هستی، پس ریشت کو؟ او ابتدا خندید و سپس دلایلی را در رد این ادعای باطل مطرح کرد». وی تأکید کرد که آنچه می­‌گفتند، صرف توهم و اتهام‌زنی است و اگر در نوشته­‌های پدر عمیق بیندیشند، ‌خلاف ادعای خود را خواهند یافت.

عبدالله نخستین کسی است که پس از مرگ پدر از آپارتمان پدرش در ویرجینیا دیدن کرده و متوجه شده که پدرش تصاویری از نوه‌هایش را در نزدیکی تختش قرار داده است. به گفته او صحنه تکان‌دهنده‌­ای برایش بوده است. او دوباره بر عشق فراوان پدر به خانواده تأکید کرد.

وی گفت: «پدر دوست داشت از آمریکا به ترکیه منتقل شود تا نزدیک خانواده باشد و آنها را مرتب ببیند».

صلاح که قصد دارد دوباره برای کار به جده بازگردد،‌ گفت: «اظهاراتی که در مورد تصویر دیدار او با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مطرح شده،‌ برداشتی نادرست است».

 

کد N2001536

وبگردی