آفتاب
افزایش تنش در آستانۀ رونمایی از سازوکار اروپایی

ایران، اروپا، سناریوی تکراری اسرائیل و منافقین

ایران، اروپا، سناریوی تکراری اسرائیل و منافقین

چرا دقیقا با نزدیک شدن به موعد اعمال تحریمهای امریکا علیه ایران در 13 آبان و همچنین جدی شدن رونمایی از سازوکار مالی اروپا با ایران خبری روی خروجی خبرگزاری ها قرار می گیرد که هدف آن تحت الشعاع قرار دادن روابط عادی ایران و اروپا و ایجاد تنش در این شرایط است.

خبرآنلاین ـ محمد اکبری: با نزدیک شدن به آخر هفته تعیین کننده ای که ترامپ انتظار آن را می کشید، دولت دانمارک ایران را به تلاش برای اجرای نقشه ترور یک فرد در خاک این کشور متهم کرد و کپنهاگ ضمن "غیرقابل قبول" خواندن این "اقدام ایران" سفیرش را از تهران فراخواند.
اناس ساموئلسن، وزیرخارجه دانمارک گفت علاوه بر این، در نظر دارد از اتحادیه اروپا بخواهد که تحریم‌های جدید علیه تهران در نظر بگیرد. اما ایران ضمن امتناع از ورود به این بازی، این اتهام را قویا رد کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ادعای مقام‌های اطلاعاتی دانمارک را رد کرد و این اتهامات را "توطئه‌ای از سوی دشمنان برای تحت تاثیر قرار دادن روابط رو به گسترش" ایران با اروپا توصیف کرد. سه‌شنبه سرویس اطلاعاتی دانمارک مدعی شد که هدف این طرح، ترور حبیب جبر، فعال عرب ایرانی بوده که در دانمارک زندگی می‌کند.

بازی را خراب کن امتیاز نده
اینکه اروپا نخواهد با روشهایی غیر معمول و نه به شکل شفاف وظایف مرتبط با برجام را به عقب تر موکول کند و با ترتیب سناریویی مشخص، فشار ایران را از خود دور کند، یکی از سناریوهای محتمل این جریان می تواند باشد. اروپا از روز خروج امریکا از برجام در یک وضعیت دوگانه ای قرار گرفته و این سوال را در مقابل خود دارد که آیا قصد دارد سازوکاری برای ماندن ایران در برجام ترتیب دهد یا تنها به شکل زبانی از ادامه برجام حمایت خواهد کرد. ایران این هشدار را به کشورهای باقی مانده در برجام داد که با خروج امریکا از برجام، این توافق ضربه خورده و اصطلاحا در وضعیت ویژه به سر می برد و هر آن احتمال مرگ آن وجود دارد. نجات و ادامه حیات آن بستگی به این دارد که ایران بتواند از مزایای پیش بینی شده در برجام استفاده کند. اروپایی ها از ابتدای این روند، به اشکال مختلف زبانی و با بیانیه های مختلف، خروج امریکا را محکوم کرده و از ماندن ایران در برجام حمایت کردند.
اما برجامی که برای ایران مزایای کمّی و واقعی نداشته باشد ارزشی ندارد و مقامات ایرانی این موضوع را به انحای مختلف تاکید کردند. این وضعیت باعث شده بود اروپایی ها فشار ایران را در این باره درک کنند و به فکر چاره  باشند. جلسات کارشناسی بسیاری در این باره انجام شد ولی رسیدن به یک سازوکار مالی مشخص که مستقل از امریکا باشد و ایران بتواند نفت خود را بفروشد و پول آن را بگیرد زمان بر بود و اروپایی ها ضمن اعلام حمایت از شرکتهایی که در ایران فعالیت می کنند، رسیدن به روند مشخص مالی را نیازمند وقت بیشتر می دانستند.
در این شرایط خبر اتهام ترور یک شهروند دانمارکی از سوی افرادی مرتبط با ایران بیرون می آید و دانمارک خواستار تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا می شود. به واقع حجم مبادلات ایران و دانمارک به اندازه ای نیست که قطع روابط دانمارک با ایران تاثیری زیادی روی ایران بگذارد ولی موضوع این است که روابط ایران با هر کدام از کشورهای اروپایی روی کلیت روابط با اتحادیه تاثیر دارد و اتحادیه اروپا همه مسائل مرتبط با کشورهای عضو اتحادیه را به شکل واحد می بیند و موضع یکسان می گیرد.
یک سناریو این است که این روند را یک بازی با کارگردانی اروپا دانست که تلاش آن کمینه کردن امتیازات برجامی ایران است. وضعیتی که ایران را مشغول توضیح در مورد مسئله ای غیرمرتبط و حاشیه ای میکند تا فشار ایران روی متن اصلی روابط کاهش پیدا کند.

سناریوی تکراری اسرائیل و منافقین
سناریوی دیگری که می توان در همپوشانی سناریوی قبلی دانست، فعالیت اسرائیل و همچنین برخی اعضای سازمان مجاهدین خلق برای برهم زدن روابط ایران و اروپاست. به واقع روابط ایران و اروپا در حال حاضر قابل مقایسه با هیچ دورانی نیست و همکاری و همراهی ایران و اروپا برای نجات توافق هسته ای روابطی منحصر به فرد است. روابطی که باعث شده است حتی اروپا به تقابل با امریکای ترامپ نیز تن دهد و تلاش برای نجات برجام باعث شکاف در روابط اروپا و امریکا شود.
اسرائیل و نخست وزیر آن که از هیچ تلاشی برای به حاشیه راندن موضوع هسته ای ایران فروگذار نکرده و از رسم نقاشی و نشان دادن عکس گرفته تا ادعای لو دادن انبار اسناد هسته ای ایران سعی کرده است برنامه صلح آمیز هسته ایران را خطرناک و غیر صلح آمیز معرفی کند، نگران شکل گیری روابط عادی و منحصر به فرد ایران و اروپا بوده و نجات برجام با روشی دیگر را شکست لابی خود در امریکا و اروپا می داند.
همچنین منافقین که در برخی کشورهای اروپایی پایگاههای مشخصی برای فعالیت دارند، سابقه ای مشخص در تقابل با ایران و ایجاد یک فضای  غیر واقعی برای انتقال تنش به سمت ایران دارند. آخرین فعالیت آنها به ادعای آنها در مورد موضوع  تلاش چند فرد ایرانی مرتبط با ایران برای بمب گذاری در اجلاس سالانه منافقین در پاریس بر می گردد. در یک بازی از پیش طراحی شده، یک دیپلمات ایرانی متهم و دستگیر شد و هنوز هم پرونده آن باز است.
مجموعه به هم پیوسته این اتفاقات، یک نخ تسبیح وقایع را پشت خود نمایان می کند که هدف آن چیزی جز تزریق تنش به روابط ایران با اروپایی ها در این برهه خاص نیست. در حقیقت همکاری مورد نظر که اروپا قرار است برای ایران در مورد سازوکار مالی انجام دهد ایستادن تمام قد مقابل امریکا و همپیمانان آن است. این موضوع برای بسیاری سنگین و نگران کننده است و تا رونمایی از این سازوکار باید منتظر اتفاقات شبیه هم با هدف ایجاد تشنج در روابط باشیم.
کد N2001254

وبگردی