آفتاب

دعوت یک انجمن سینمایی در پاریس از فیلمنامه‌نویسان ایرانی

دعوت یک انجمن  سینمایی در پاریس از فیلمنامه‌نویسان ایرانی

یک انجمن سینمایی در پاریس قصد دارد با دعوت از فیلمنامه‌نویسان ایرانی اولین کنکور فیلمنامه‌نویسی را برگزارکند.

به گزارش ایلنا، "انجمن سینمائی دیدگاه" که دفتر آن در پاریس مستقر است، با یاری گروهی از کارشناسان در زمینه سینما و ادبیات، کار خود را شروع کرده و از علاقمندان دعوت کرده در کنکور فیلمنامه‌نویسی برای فیلم‌های کوتاه شرکت کنند.

در اولین دوراین کنکور، سه جایزه نقدی برای برندگان در نظرگرفته شده است: جایزه اول به مبلغ ۱.۳۰۰ یورو، جایزه دوم ۱.۰۰۰ یورو وجایزه سوم ۷۰۰ یورو اهدا خواهد شد.

فیلمنامه‌ها باید به زبان فارسی نوشته شود و از آثار جدید نویسندگان آن باشد و  از آنجا که این کنکور برای تشویق فیلمسازان جوان درنظرگرفته شده، حداکثر سن فیلمنامه نویسان  زیر ۴۰ سال درنظرگرفته شده است.

نویسندگان، نبایستی بیش از یک فیلم بلند، در کارنامه سینمائی خود داشته باشند. هر فیلمنامه‌نویس، می‌تواند تنها یک طرح ارائه کند.

پرونده ارسالی به دفتر (انجمن سینمائی دیدگاه) باید شامل موارد زیر باشد:

یک خلاصه داستان چند خط که حداکثر از یک صفحه  تجاوز نکند. فیلمنامه بایستی سکانس‌بندی شده، و دیالوگ‌ها نیز باید برای معرفی دقیق شخصیت‌ها و موقعیت داستان، تا حدامکان کامل نوشته شده باشد.

مدت زمان پیشنهادی برای هرفیلم کوتاه، حداکثر ۲۰ دقیقه درنظر گرفته می‌شود. (بر مبنای عرف معمول سناریونویسی، برای هریک دقیقه، یک صفحه درنظر می‌گیرند، البته رعایت دقیق این امر الزامی نیست).

هر فیلمنامه‌نویس، برای بیان انگیزه‌اش در انتخاب سوژه،  دریک یادداشت، می‌تواند به طورمختصر اطلاعاتی دراختیار کمیته انتخاب قراردهد. همچنین خوب است قید شود داستان فیلم درکجا (موقعیت تاریخی، جغرافیائی) اتفاق می افتد. (به‌عنوان مثال: درشهر آبادان، بعداز پایان جنگ).

فیلمنامه می‌تواند توسط یک یا چند نفر به‌طور مشترک نوشته شده باشد. لازم است نویسنده، (ها) یک خلاصه از بیوگرافی خود رابه همراه پرونده ارسال کنند.

 نکاتی که می‌تواند بیشتر مورد توجه هیئت انتخاب قرار گیرد عبارتند از:

- یک :انتخاب سوژه، اصالت آن، به نحوی که متفاوت بودن آن کنجکاوی مخاطب را برانگیزد.

- دو، نحوه پرورش داستان، شخصیت پردازی منطقی و باورپذیری آنها و پرهیز از اطلاعات تکراری برای مخاطب.

 - فیلمنامه نویس درانتخاب ژانر سینمائی آزاد است.

 گزینش فیلمنامه‌ها در دومرحله  انجام می‌شود:

فیلمنامه‌های رسیده، توسط کمیته انتخاب خوانده خواهد شد و تعداد ۲۰ فیلمنامه در مرحله نخست برگزیده شده و در مرحله دوم گروهی از کارشناسان، که تعدادی از آنها در همان کمیته انتخاب اولیه هم حضور دارند، این بیست فیلمنامه را مورد مطالعه قرارداده، و درنهایت به سه سناریو، اول، دوم، وسوم جایزه‌های ذکرشده، تعلق خواهد گرفت.

پرونده هر فیلمنامه باید حداکثر تا قبل از ۲۰ ماه مارس ۲۰۱۹ – برابر با روز عید نوروز ۱۳۹۸، با ایمیل ارسال شده باشد. بعد از این تاریخ، هیچ سناریویی توسط کمیته انتخاب مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

 انجمن سینمائی دیدگاه قراراست که طی مراسمی در طول جشنواره جهانی کن در ماه مه ۲۰۱۹ نام برندگان را اعلام  کند.

علاقمندان می توانند مدارک و پرونده خود را به آدرس ایمیل زیر بفرستند. [email protected]

کد N2000920

وبگردی