آفتاب

وزارت اطلاعات گزارش خنثی‌سازی تهدیدهای امنیتی اربعین را ارائه می‌دهد/ مساله آزادراه مهران به ایلام هم در روزهای آینده حل می‌شود

وزارت اطلاعات گزارش خنثی‌سازی تهدیدهای امنیتی اربعین را ارائه می‌دهد/ مساله آزادراه مهران به ایلام هم در روزهای آینده حل می‌شود

دبیر ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور گفت: در حوزه فعالیت‌های امنیتی تهدیدات زیادی علیه اربعین توسط استکبار تدارک دیده شده بود تا خدشه‌ای به این حرکت عظیم وارد کنند اما به لطف خدا و هوشیاری نیروهای امنیتی کیس‌های تهدید آمیز اربعین پیش از هراقدامی در داخل دو کشور خنثی شد که وزارت اطلاعات گزارش آن را خواهند داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور در ابتدای نشست خبری خود گفت: حرکت اربعین حرکت بزرگ و بی‌نظیری است و تاکنون زمین شاهد چنین حرکت عظیمی نبوده است. اربعین امسال در شرایطی برگزار شد که در سه ماهه پیش از آن شاهد تحولات سیاسی در عراق بودیم. طبیعی است در چنین شرایطی مدیریت ٢٤ میلیون زائر کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. ٢ میلیون نفر از ایران در این راهپیمایی شرکت کردند کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است یعنی ٥ میلیون نفر رفت و برگشت داشته‌اند. هر آنچه که ما خواستیم برای زائران باید در چهارچوب قوانین کشور دیگری باشد پس اگر گره‌ای است مربوط به همین موضوع است.

وی ادامه داد: الحمدالله در این لحظه‌ای که پایان مراسم اربعین را داشتیم، باید بگویم این مراسم در سایه امنیت کامل برگزار شد که در جهان بی‌نظیر است. در عین حال این نوع امنیت در خاورمیانه کاری مثال‌زدنی است. چتر امنیتی به وسعت کشور ما و عراق وسیع بود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور افزود: استحضار دارید گاهی در جهان برای موضوعی مشخص بارها تبلیغات می‌شود و نهایتا ٥٠ هزار نفر جمع می‌شوند و نظم آن مثل اربعین نیست. امسال به شهادت شرکت‌کنندگان، اتباع ١٠٠ کشور در اربعین شرکت کردند. علیرغم تبلیغات و توطئه‌ها همه خنثی شد.

وی با بیان اینکه دولت در بخش زیرساخت کارهای مهمی را انجام داداما بخش دوم نقش مردم است، گفت: اگر ٢٠٠٠ موکب در ایام اربعین به زائران خدمات ارائه می‌دادند نتیجه مشارکت مردمی بود، مردم نذورات خود را تجمیع کردند و موکب‌ها وظیفه خود را به خوبی انجام دادند.

در شرایطی که عراق دچار تغییر دولت شده بود، توافق نامه‌ای در ٩ فصل با کشور عراق امضا شد، یادآور شد: در اربعین ۹۷ در حوزه ثبت نام زائران هم نظم و انضباط خاصی داشتیم.  سال گذشته ٥٥ درصد زائران بیمه نداشتند اما امسال بیمه پشتوانه خوبی برای زائران بود.

وی با اشاره به اینکه در بخش زیرساخت ١٤٠ کیلومتر راه احداثی داشتیم، گفت: ١٣٨٠ کیلومتر خط‌کشی و نصب علائم و بسیاری اقدامات دیگر انجام شد و خوشبختانه امسال گره ترافیکی در پایانه‌ها نداشتیم. در پایانه‌های مرزی به لحاظ توسعه گیت‌ها و ساماندهی دستگاه‌ها کار خوبی انجام شد. توسعه پارکینگ‌ها هم از اقدامات دیگر امسال بود که امروز هیچ گله‌مندی در این زمینه وجود ندارد. این موضوع کمامان ادامه پیدا می‌کند تا سال ٩٨ دیگر هیچ مشکلی نداشته باشیم.

حیدری با بیان اینکه مساله آزادراه مهران به ایلام هم در چند روز آینده حل می‌شود، گفت: استقرار ٤٢ دستگاه خودپرداز یکی از دیگر خدماتی بود که در مسیر زائران پیش‌بینی شد. در حوزه کنسولی امسال بیش از ٨ محل موقت صدور روادید داشتیم و هیچ گله‌مندی در این ارتباط وجود نداشت. بیش از ٢٥٠٠ دفتر اقدام به ثبت نام زائران کردند و از ظرفیت پلیس +١٠ استفاده کردیم.

دبیر ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور با تاکید بر اینکه در حوزه خدمات فرهنگی در بحث آموزش و فعالیت‌های مشترک با کشور عراق و استفاده از هنرمندان کارهای موثر و خوبی انجام شد، خاطرنشان کرد: این بخش لازمه کار اربعین بود و هدف اربعین را توضیح می‌داد. اسکان زائران را امسال برای ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر پیش‌بینی کرده بودیم.

وی با بیان اینکه در روز به بیش از ٥ میلیون زائر توزیع غذا انجام شد، گفت: در بحث خدمات شهری ناوگان حمل و نقل درون شهری برای تسهیل حمل و نقل به کار گرفته شد و به تثبیت قیمت و همچنین تسهیل روند مسیر زائران کمک کرد .

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور افزود: برای ایام اربعین ١٢ هزار دستگاه اتوبوس در کشور ساماندهی شد. این به معنی حضور مستمر نیست اما طی ١٥ روز این تعداد دستگاه در خدمت زوار بودند و دائما خدمات را ادائه می‌دادند. در یک روز ٢٥٠ هزار زائر از مرز مهران وارد شدند. واقعا انتقال این جمعیت کار بسیار سختی بود.

وی با اشاره به اینکه مرزهای شلمچه و چذابه و مرزهای هوایی کاملا روان بود، یادآور شد: در حوزه امداد و نجات آنچه امکانات کشور بود را به کار گرفتیم و کار مثال‌زدنی در جهان صورت گرفت. مواکب درمانی به تعداد کافی وجود داشت و در داخل عراق هم این خدمات انجام می‌گرفت. میزان حوادث غیرمترقبه بسیار کم بود و در حوزه امنیتی مشکلی نداشتیم.

حیدری تاکید کرد: در حوزه فعالیت‌های امنیتی تهدیدات زیادی علیه اربعین توسط استکبار تدارک دیده شده بود تا خدشه‌ای به این حرکت عظیم  وارد کنند اما به لطف خدا و الهام از خون سیدالشهدا و هوشیاری نیروهای امنیتی همه این توطئه‌ها خنثی شد. کیس‌های تهدید آمیز اربعین پیش از هراقدامی در داخل دو کشور خنثی شد که وزارت اطلاعات گزارش آن را خواهند داد.

ادامه دارد...

 

کد N1999540

وبگردی