آفتاب

توفان با سرعت ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت سیستان را درنوردید

توفان با سرعت ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت سیستان را درنوردید

همشهری آنلاین: رئیس اداره هواشناسی زابل در شمال سیستان و بلوچستان گفت: توفان گرد و خاک با سرعت ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت، غلظت ذرات معلق در هوای این شهرستان را به ۱۴ برابر حد مجاز رساند.

غلامحسین عابدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وزش باد و گرد و خاک از عصر دیروز ( پنجشنبه 10 آبان) در شمال سیستان و بلوچستان شروع و رفته رفته بر سرعت وزش باد افزوده شد تا اینکه صبح امروز سرعت وزش باد به 108 کیلومتر بر ساعت رسید.

وی ادامه داد: باد شدید دید افقی در محدوده فرودگاه زابل را به هزار و 200 متر کاهش داد و سبب شد تا میزان غلظت ذرات گرد و غبار با اندازه 10 میکرون به 2 هزار و 97 میکروگرم بر مترمکعب معادل 14 برابر حد مجاز برسد.

رییس اداره هواشناسی زابل گفت: علاوه بر زابل، وزش باد شدید سایر نواحی شمال سیستان و بلوچستان را نیز فرا گرفته است.

  • آشنايي با سازمان هواشناسي كشور

وی با بیان اینکه وزش باد شدید تا فردا (شنبه 12 آبان) در پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز ادامه دارد، افزود: بر اساس خروجی مدل های پیش یابی اوج شدت باد مربوط به امروز است.

عابدی تصریح کرد: با توجه به شمالی بودن جریانات و ریزش هوای سرد از عرض های بالا، انتظار می رود دمای هوای نواحی شمالی بین چهار تا هفت درجه سردتر شود.

وی ادامه داد: صبح امروز کمینه دمای زابل در سردترین لحظات به 10.4 درجه سلسیوس رسید که بیش از یک درجه نسبت به زمان مشابه در روز گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

کد N1999152

وبگردی