آفتاب

مشاور اردوغان: جسد جمال خاشقجی ذوب و نابود شده است

مشاور اردوغان: جسد جمال خاشقجی ذوب و نابود شده است

همشهری آنلاین: مشاور اردوغان گفت: هدف عاملان جنایت از قطعه قطعه کردن جسد خاشقجی این بود که جسد را آسان‌تر ذوب کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه حریت، مشاور رئیس کل حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت: بر اساس آخرین اطلاعاتی که ما در دست داریم، جسد جمال خاشقجی پس از قطعه قطعه شدن، ذوب و نابود شده است.

یاسین آکتای که از مشاوران رجب طیب اردوغان در حزب عدالت و توسعه است در سخنانی درباره روند تحقیقات درباره قتل جمال خاشقجی در سرکنسولگری عربستان در استانبول گفت: ما این را می دانستیم که جسد خاشقجی قطعه قطعه شده است اما بر اساس اطلاعاتی که اکنون در اختیار داریم، عاملان قتل خاشقجی به این نیز اکتفا نکرده و برای اینکه هیچ اثری از جسد باقی نماند، جسد وی را ذوب کرده و از میان برده اند.

یاسین آکتای در گفتگو با روزنامه حریت چاپ ترکیه، گفت: هدف عاملان جنایت از قطعه قطعه کردن جسد خاشقجی این بود که جسد را آسان تر ذوب کنند.

مشاور اردوغان با تاکید بر اینکه عاملان این اقدام هیچ پاسخ معقولی در این باره ندارند،‌ گفت:‌ ارتکاب جنایت و کشتن یک انسان بی گناه یک جرم است و اقداماتی که با جسد وی صورت گرفته و ابعاد آن یک جرم و اقدام شرم آور دیگری است.

آکتای افزود: به رغم جستجوهایی که پس از بررسی تصاویر همه دوربین های موجود صورت گرفت، هیچ اثری از جسد جمال خاشقجی کشف نشد.

  • ترکیه پیگیری پرونده قتل خاشقجی را رها نمی کند

در همين حال روزنامه صباح چاپ ترکیه در مقاله ای در شماره امروز خود نوشت: ترکیه پیگیری پرونده قتل جمال خاشقجی را رها نمی کند.

عرفان فیدان دادستان کل استانبول و همکارانش همزمان با عزیمت دادستان کل عربستان از استانبول به کشورش برای نخستین بار بیانیه ای رسمی منتشر و تاکید کردند که جمال خاشقجی بر اساس برنامه ریزی قبلی بلافاصله پس از ورود به ساختمان سرکنسولگری عربستان در استانبول کشته و جسد وی قطعه قطعه شده است.

صباح می افزاید: این بیانیه بلافاصله پس از انتشار در صدر اخبار جهان قرار گرفت. انتشار این بیانیه یک پیام صریح بود. یک مقام بلندپایه ترکیه درباره مفهوم انتشار این بیانیه گفت: این بیانیه به این مفهوم است که پیگیری موضوع را رها نخواهیم کرد.

دادستانی کل استانبول تاکید کرد که به رغم همه تلاش های مبتنی بر حسن نیت ترکیه برای کشف واقعیت، مذاکرات با طرف عربستانی نتیجه ملموسی نداشته است.

مقامات ترکیه با بیان این جملات خاطر نشان کردند که عربستان سعودی قصد مشارکت در روند تحقیقات را ندارد.

پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی نه تنها به لحاظ سیاسی و انسانی بلکه به لحاظ حقوقی نیز برای ترکیه یک امتحان بود.

دادگستری، پلیس و اداره اطلاعات استانبول از این روند سربلند بیرون آمدند. ترکیه در چارچوب امکاناتش از هیچ تلاشی برای روشن شدن واقعیت فروگذار نکرد. بی تردید پس از این روند اعمال فشار آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا تعیین کننده خواهد بود.

کد N1999136

وبگردی