آفتاب

آشنایی با کوه اورست

آشنایی با کوه اورست

همشهری آنلاین: اورست نام کوهی‌ است که در جنوب قاره آسیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته و یکی از کوه‌های رشته‌کوه هیمالایا است که قله آن بلندترین قله دنیا با بلندی ۸۸۴۸ متر از سطح دریا است.

اورست پیش از اینکه به این نام خوانده شود در زبان تبتی به نام چومولونگما به معنی مادر مقدس نامیده می‌شد. این نام برگرفته از نام چینی آن یعنی ژومولانگما فنگ به معنی مادر زمین بوده است. همچنین در برخی از گزارش‌های به جا مانده از اواسط قرن 19 میلادی نام این کوه با عنوان‌های دئودونگا به معنی کوه مقدس هم آمده است. اما نام انگليسي اورست در سال 1865 توسط انجمن سلطنتی جغرافیا انگلستان بنابر توصیه‌نامه اندرو واگ، رئیس وقت ممیزی بریتانیا در هندوستان انتخاب شد.

اورست کوهی است که قله آن بیشترین ارتفاع از سطح آب‌های آزاد را داراست. ابتدا ارتفاع قله اين كوه تا سطح دريا در سال ۱۸۵۶ ميلادي توسط اندرو واگ پس از چند سال محاسبه بر روی مشاهدات جمع‌آوری شده توسط طرح نقشه‌برداری مثلثاتی 8840 متر گزارش شد كه بعدها دولت نپال و چین پس از اندازه‌گیری آن را تایید و اعلام كردند. پس در سال ۱۹۹۹ تیمی از محققین بین‌المللی به سرپرستی نشنال جیوگرافیک با استفاده از دستگاه‌های GPS مجهز، ارتفاع قله را 8849 متر از سطح دریا برآورد کردند. بعد از آن در سال ۲۰۰۵ گروهی از کوهنوردان چینی با استفاده از تجهیزات بسیار مجهزی ارتفاع واقعی قله اورست را بدون برف و یخی که سطح آن را پوشانده، 8844  متر از سطح دریا تخمین زدند كه در نهايت در سال ۲۰۱۰ كشورهاي چین و نپال پس از سال‌ها اختلاف برسر ارتفاع اورست، نهایتاً توافق کردند که کوه اورست رسماً 8848 متر است.

  • مسیرهای صعود

کوه اورست دارای دو مسیر اصلی صعود است که یکی در دامنه جنوبی در نپال و دیگری در دامنه شمالی در تبت قرار دارد. همچنین تعداد زیادی مسیرهای فرعی که استفاده کمتری از آن‌ها می‌شود. در بین این دو مسیر، مسیر جنوبی آسان‌تر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مسیر همچنین، مسیر صعود ادموند هیلاری و تنزینگ نورگای (اولین صعود موفق به قله در سال ۱۹۵۳) است. اما افرادی معتقدند که بام دنیا، خیلی پیشتر فتح شده است.

در سال ۱۹۲۴ جورج مالوری همراه اندرو ایروین تلاش ماجراجویانه‌ای را برای صعود به بلندترین قله جهان آغاز کردند. این دو آخرین بار در ۸ ژوئن همان سال در دامنه ی کوهستان اورست دیده شدند، اما پس از مدتی هر دو ناپدید گشتند و هیچ کس ندانست که آیا این دو موفق به صعود بام دنیا شدند یا خیر. در سال ۱۹۹۹ تیمی از کوهنوردان برای پیدا کردن ردی از مالوری و همراهش به اورست اعزام شدند، آنها جسد متلاشی مالوری را پیدا کردند اما به نظر می‌رسید دوربین آن‌ها در اختیار ایروین بوده است .تاکنون هیچ اثری از ایروین و دوربین مالوری پیدا نشده است و هیچ کس نمی داند که آیا آن دو موفق به صعود اورست شده اند یا نه. این کشف بزرگ می توانست تاریخچه کوهنوردی را دستخوش تغییرات بسیاری کند.

در سال ۱۹۷۸ رینولد مسنر ایتالیايي و پیتر هابلر اتریشي اولین صعود به قله اورست را بدون استفاده از کپسول اکسیژن را از طریق مسیر جنوبی رقم زدند. در سال ۱۹۸۰ مسنر برای اولین بار در تاریخ، به تنهایی قله اورست را بدون استفاده از کپسول اکسیژن و هرگونه پشتیبانی از مسیر سخت‌تر شمالی فتح نمود. و در سال ۲۰۰۵ يك خلبان فرانسوی یک فروند بالگرد را بر فراز قله اورست فرود آورد و پس از حدود ۴ دقیقه مجدداً پرواز کرد.

  • حقایق جالب:

- تاکنون هزاران بار اورست توسط افراد مختلف صعود شده است و از هر 100 نفری که برای صعود به این کوه می‌روند 4 نفر کشته می‌شوند.
- در بین افرادی که موفق به صعود اورست شده‌اند یک نابینا، زنی 73 ساله و یک نوجوان 13 ساله وجود دارد.
- 200 نفر که در بین راه کشته شده‌اند در همین کوه دفن شده‌اند.
- پیرترین صعودکننده یک پیرمرد 80 ساله ژاپنی بنام یوچیرو میورا است که سال 2013 موفق به این کار شد.
- اورست با وجود 50 تن زباله ای که صعودکنندگان در آن باقی مانده در حال حاضر کثیف ترین کوه دنیا است.
- صعود به این کوه بسیار هزینه بر است و حدود 65 هزار دلار خرج دارد.

کد N1998434

وبگردی