آفتاب

ثبت ۲۷ میلی‌متر بارندگی در حوضه آبریز جنوب کشور

ثبت ۲۷ میلی‌متر بارندگی در حوضه آبریز جنوب کشور

در حوضه آبریز درجه‌ یک خلیج فارس و دریای عمان از اول مهر تا هشت آبان با گذشت سی و هشت روز از ابتدای سال آبی بارشی معادل ۲۷ میلی‌متر رخ داده است.

به گزارش ایلنا، فراز رابعی، مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران با اعلام این خبر، مقدار تجمعی بارش در این حوضه را طی هشت روز اول آبان‌ماه معادل ۲۱.۴ میلی‌متر دانست و گفت: این در حالی‌ است که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۳/۰ میلی‌متر بارش به‌ثبت رسیده است.

وی افزود: میانگین بلندمدت ۱۰ ساله اخیر در این حوضه معادل ۱۱.۴ میلی‌متر است که نسبت به سال آبی جاری حدود ۵۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران با اشاره به رتبه پنج بارش در حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان طی نیم قرن اخیر اظهار داشت: حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان در طول دوره آماری بلندمدت، تنها چهار سال از سال‌های آبی قبل، بارشی بیش از سال آبی جاری را تجربه کرده است.

رابعی با بیان اینکه حوضه آبریز درجه یک خلیج فارس و دریای عمان از ۹ زیر حوضه آبریز درجه دو تشکیل شده است، تصریح کرد: در بین ۹ زیر حوضه آبریز درجه دو این حوضه آبریز، به استثناء دو حوضه آبریز بندرعباس- سدیج و رودخانه‌های بلوچستان، مابقی حوضه‌های آبریز تا کنون، در قیاس با میانگین بلندمدت نیم قرن اخیر، از افزایش قابل توجه بارش برخوردار بوده‌اند.

به گفته وی، از ابتدای مهر تا هشتم آبان‌ماه امسال در زیرحوضه‌های درجه دو در قیاس با دوره ۵۰ ساله، برای حوضه کرخه رتبه ۷، حوضه کارون بزرگ رتبه ۷ و حوضه هندیجان- جراحی رتبه ۳ به‌ثبت رسیده است.

کد N1998137

وبگردی