آفتاب

گاردین: شبکه ایران اینترنشنال عروسک خیمه شب بازی ریاض است

گاردین: شبکه ایران اینترنشنال عروسک خیمه شب بازی ریاض است

همشهری آنلاین: گاردین با اشاره به وابستگی تلویزیون ایران اینترنشنال به کمک‌های ولیعهد عربستان، این شبکه را عروسک خیمه‌شب بازی ریاض توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، در این یادداشت که امروز (چهارشنبه 9 آبان) در تارنمای این روزنامه منتشر شده، آمده است: بودجه تلویزیون ایرانی "ایران اینترنشنال" مستقر در لندن، از طریق شرکتی تامین می شود که رئیس آن یک تاجر عربستانی است. این تاجر با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که به عقیده بسیاری در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود دست داشته است، روابط نزدیکی دارد.

این افشاگری که با نگرانی‌های فزاینده از تعداد ایستگاه‌های تلویزیونی وابسته به سعودی در لندن همزمان شد، تردید‌هایی را در مورد استقلال خبری «ایران اینترنشنال» به وجود آورده است.

این تلویزیون تاکنون خبرهای دریافت بودجه از دربار عربستان را رد نکرده است.

گاردین در ادامه به بررسی سرچشمه بودجه هنگفت این شبکه وابسته پرداخت و نوشت: عربستان سعودی 250 میلیون دلار برای به راه انداختن ایران اینترنشنال که هیچگونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد، هزینه کرده است.

تلویزیون ایران اینترنشنال سال گذشته به یک باره در جمع رسانه‌های لندن ظهور کرد. به بسیاری از 100 پرسنل این شبکه تلویزیونی دستمزد‌هابی بالایی پیشنهاد داده شد که اغلب دو برابر مقداری بود که رسانه‌های رقیب حاضر به پرداخت بودند. با این حال این پرسنل در مورد این که بودجه این شبکه از کجا تامین می شود، اطلاعی نداشتند.

به گفته منبع آگاه به روزنامه گاردین، سعود القحطانی نماینده تام الاختیار اطلاعاتی بن سلمان، که در میان دو مقام ارشدی بود که در خلال پرونده خاشقچی از منصب خود برکنار شدند، نیز در تامین بودجه تلویزیون ایران اینترنشنال دست داشته است.

به گفته این منبع، غول‌های رسانه‌ای سعودی در تلاش بودند تا با خریدن رسانه‌ها، دنیا را تغییر دهند. این پول‌ها از دربار سعودی سرچشمه می‌گیرند.

رئیس«ولانت میدیا» (Volant Media) شرکتی که اداره ایران اینترنشنال را برعهده دارد، «عادل عبدالکریم» نام دارد که از اتباع سعودی است. عبدالکریم رابطه کاری دیرینی بامدیران اجرایی سعودی که برخی از آنها پیوندهایی با دربار ریاض دارند، دارد که ازجمله آنها می‌توان به «عبدالرحمان الراشد» اشاره کرد که از اعضای هیات مدیره «گروه سعودی بازاریابی و تحقیقات» بزرگترین شرکت انتشاراتی در خاورمیانه است.

به نقل از منابع متعدد، راشد که قبلا مدیرکل شبکه خبری «العربیه» عربستان بود، نیز در عملیات‌ها و تامین بودجه ایران اینترنشنال دست داشته است.

به نقل از دبیران تلویزیون ایران اینترنشنال، «نبیل الخطیب» مشاوری که با این شبکه همکاری می‌کند نیز نقش ناظر یا نماینده سرمایه گذاران را برعهده دارد. گفته می‌شود که شبکه مذکور از تابعیت فلسطینی خطیب برای لاپوشانی منبع اصلی بودجه تلویزیون استفاده می‌کند. به استناد اسناد افشاشده‌ای که به دست گاردین رسیده است، خطیب در پوشش اوضاع حقوق بشر در عربستان توسط ایران اینترنشنال مداخله کرده و ایده‌های خاصی را بویژه دررابطه با ایران و عربستان، پیشنهاد می‌داد.

یکی از کارکنان سابق این شبکه می‌گوید: بسیاری از پرسنل دریافته‌اند که حقیقت در مورد سرمایه گذاران عربستانی که پشتوانه این شبکه هستند به آنها گفته نشده اما چون می‌ترسند براساس قراردادشان ناچار به بازگرداندن دریافتی‌های خود شوند، نمی‌توانند استعفا دهند. برخی از این افراد تنها به واسطه ویزای کاری‌ای که از طریق فعالیت در این شبکه دریافت کرده‌اند، امکان ادامه زندگی در لندن را دارند.»

گاردین خاطرنشان کرد: در حالی که عربستان کوچکترین انتقادی را از پادشاهی مطلق در این کشور برنمی تابد، سازمان‌های خبری را به زبان های دیگر به راه انداخته تا به اصطلاح سطح آزادی بیان را بویژه در مورد ایران، ارتقا دهد.

یک دانشجوی دوره فوق دکتری در رشته تاریخ معاصر ایران در دانشگاه آکسفورد، در این باره می‌گوید: «ایران اینترنشنال جزئی از تصمیم ولیعهد عربستان برای اتخاذ موضعی خصمانه‌تر در قبال ایران است؛ ولیعهدی که بدون شک از حمایت های دولت ترامپ دل و جرات گرفته است.»

به نوشته این رسانه انگلیسی، اوایل تابستان سال جاری، تلویزیون ایران اینترنشنال به دلیل پوشش خبری زنده گردهمایی سازماندهی شده از سوی«سازمان مجاهدین خلق»(منافقین) که یک سازمان فرقه‌ای است و با عربستان سعودی پیوندهایی دارد، مورد انتفاد قرار گرفت.

از طرف دیگر، اقدام این شبکه تلویزیونی در قرار دادن آنتن زنده در اختیار سخنگوی گروهی که از حمله تروریستی ماه گذشته در ایران تمجید کرده بود، نیز «آفکام» نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها در انگلیس را برآن داشت تا تحقیقاتی را در مورد این شبکه به عمل آورد.

کد N1998086

وبگردی