آفتاب

تلاش قانون‌گذاران آمریکایی برای تصویب لایحه خروج ایران از سوئیفت

تلاش قانون‌گذاران آمریکایی برای تصویب لایحه خروج ایران از سوئیفت

قانون‌گذاران آمریکا در تلاش برای تصویب لایحه‌ای با هدف خروج ایران از سوئیفت هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی مجله ویکلی استندارد، قانون‌گذاران آمریکا در حال بررسی لایحه‌ای هستند که مقام‌های دولت این کشور را وادارد تا خدمات مالی ایران را به‌طور کامل قطع کند. این در حالی است که برخی قانون‌گذاران ایالات متحده معتقدند که این کشور از فشار حداکثری بر تهران دست برداشته است. 

نگرانی اصلی قانون‌گذاران آمریکایی، جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) است که انتقال پول میان کشورها را تسهیل می‌کند. جمهوری‌خواهان از دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌خواهند که در صورتی که این سازمان تا ماه نوامبر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نکرد، اعضای آن را تحریم کند. اما گمانه‌زنی‌ها درباره این‌که آیا سوئیفت زیر بار این فشارها خواهد رفت و این‌که مقام‌های آمریکا به بانک‌های ایران اجازه خواهند داد تا از این خدمات بهره‌مند یا نه همچنان ادامه دارد. 

این لایحه که «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس، آن را پیشنهاد داد و نخستین‌بار خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را منتشر کرد، رئیس‌جمهوری را مجبور خواهد کرد که در صورت عدم تن دادن سوئیفت به تحریم‌های ایالات متحده، از سوی واشنگتن جریمه شود. این لایحه همچنین از سوئیفت خواهد خواست تا بانک‌هایی را که پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از تحریم‌ها معاف شده بودند در فهرست سیاه خود قرار دهد. 

«مارکو روبیو» سناتور ایالت فلوریدا، در گفت‌وگو با «ویکلی استندارد»، مدعی شد: «برای جلوگیری از دست یافتن ایران به تسلیحات هسته‌ای، دولت ترامپ نه‌تنها باید تمام تحریم‌های پیشین را اجرایی کند بلکه باید تحریم‌های بیشتری را نیز اعمال کرده تا فشار بر ایران به حداکثر برسد.»

این در حالی است که کنگره آمریکا در ماه‌های گذشته تلاش بسیاری برای خروج ایران از سوئیفت انجام داده است.  

 

کد N1997658

وبگردی