آفتاب

حسین رنگرز: در بوداپست نباختیم، تحقیر شدیم

حسین رنگرز: در بوداپست نباختیم، تحقیر شدیم

ناکامی تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی مجارستان به یک فاجعه تبدیل شده است. 10 وزن و نداشتن یک فینالیست موضوعی نیست که به این راحتی‌ها قابل هضم باشد.

به گزارش ایلنا، این نتیجه چرا برای کشتی فرنگی رقم خورد؟ این سوال بی‌جوابی است که این روزها خیلی‌ها آن را مطرح می‌کنند اما چه کسی برای این سوال‌ها جواب دارد؟ حسن رنگرز قهرمان سابق کشتی فرنگی جهان و عضو شورای فنی کشتی فرنگی یکی از افرادی است که در این‌باره شاید بتواند نظرات دقیقی را داشته باشد. هر چند که او هم چند ماهی است به این شورا اضافه شده و شاید خیلی در جریان تصمیماتی که در سال‌های گذشته در این شورا اتخاذ شده بود، نباشد. با این‌حال او یک پیشنهاد جالب دارد؛ برقراری آشتی ملی در کشتی فرنگی و برگشتن افراد موثر فنی که در سال‌های اخیر خانه‌نشین شده‌اند.

   آقای رنگرز تیم ملی کشتی فرنگی نتایج خوبی را در جهانی مجارستان کسب نکرد؟

 بله، متاسفانه تیم ملی کشتی فرنگی بر خلاف روندی که در سال‌های گذشته داشت نتوانست روند حرکتی مناسبی را در مسابقات جهانی امسال داشته باشد. با نتایجی که این تیم کسب کرد همه در مقابل مردم سرخورده شدیم و باید سرمان را در مقابل مردم که مطالبه به حقی در این باره دارند پایین بگیریم.

و حتما مردم هم از شما این سوال را می‌پرسند که چه اتفاقی رخ داد که این نتایج به دست آمد؟

 کشتی فرنگی در سال‌های گذشته روند رو به رشدی را داشت و مردم مطالبه‌گر هستند که چرا در این دو سال اخیر چنین روندی را طی کرده و چرا به این روز افتاده است. چرا کشتی فرنگی که قهرمان المپیک بود با سه مدال طلا حالا بعد از دو سال به این روز افتاده است؟ البته الان حرف زدن درباره گذشته و اینکه چرا چنین شد شاید دیگر فایده‌ای نداشته باشد و بهتر است که به فکر آینده باشیم.

اما این تیم سال گذشته به هر شکلی بود روی سکو رفت!

 سومی در مسابقات جهانی سال گذشته در پاریس یک حادثه بود؛ واقعیت همین نتایج بوداپست است. با این توانی که به لحاظ فنی در امر مربیگری تیم ملی داریم واقعیت‌های کشتی ایران همین است که در مجارستان دیدیم. باید راهکاری پیدا کنیم که از این روند خارج شده و باز هم کشتی فرنگی به مسیر اصلی خود برگردد. نتایجی که در بوداپست ثبت شد واقعا نتایج ضعیفی بود. در واقع ما در بوداپست نباختیم بلکه تحقیر شدیم.

شما پیشنهادی و یا راهکاری برای خروج از این وضعیت دارید؟

 به نظرم در وهله اول کشتی فرنگی به یک آشتی ملی نیاز دارد. ظرفیت‌های فنی موثر که بیرون از کادر اجرایی مانده‌اند باید به تیم اضافه شوند. باید افرادی که خانه‌نشین شدند دوباره برگردند.

منظور شما محمد بنا هست؟

 محمد بنا با آن کارنامه درخشان، یکی از افرادی است که باید برگردد. کشتی فرنگی افراد موثری دارد که متاسفانه از فضای اجرایی فنی دور شده‌اند. آزموده را آزمودن خطاست. در سال‌های اخیر افراد زیادی امتحان شده‌اند اما واقعیت این است که این افراد کارنامه مشخصی را دارند و معلوم است که همیشه ناکام بوده‌اند اعتماد دوباره به این افراد چه سودی دارد؟

با این گفته شما که یکی از اعضای شورای فنی هستید؛ یعنی کادر فنی فعلی باید خداحافظی کند؟

 با تمام احترامی که برای این عزیزان قائلم اما همه این آقایان باید استعفا بدهند. همانطوری‌که گفتم کشتی فرنگی ایران در مجارستان نباخت، بلکه تحقیر شد و شکست اینگونه عواقب بسیار بدی را در پی دارد. این افراد در دو سال گذشته فرصت خوبی را داشتند اما نتایج عملکرد آنها همین چیزی است که در بوداپست دیدیم.

اما شاید عوامل دیگری هم در این‌باره تاثیرگذار باشد؟

 حتما هست اما الان نمی‌توان درباره همه موارد حرف زد. نتایجی که این کادر کسب کرده نشان دهنده بضاعت فنی این افراد است. برنامه‌های این افراد، کشتی فرنگی را به این نقطه رسانده که عملا شکست‌خورده است. بنابراین یکی از مهم‌ترین مسیرها برای خروج از این بحران استعفای این آقایان است.

به نظر خروج کشتی فرنگی از این بحران کمی سخت باشد؟

 حتما همینطور است. این نتایجی که به دست آمد خودباوری و اعتماد به نفس قهرمانان کشتی را از بین برد و بازسازی یک چنین تیمی بسیار سخت و دشوار است و حتما زمانبر است. این تیم و قهرمانانش به لحاظ شخصیتی تحقیر شده‌اند و جبران این وضعیت به این سادگی‌ها ممکن نیست.

اما هنوز یک سوال مهم بی‌جواب مانده؛ چرا کشتی فرنگی به این روز افتاد؟

 باید آسیب‌شناسی کنیم. باید ببینیم که چطور می‌شود تیم‌های نوجوانان و جوانان قهرمان جهان می‌شوند اما در رده بزرگسالان نتایج دیگری حاصل می‌شود. چرا در رده جوانان به اندازه انگشتان دو دست قهرمان جهان داریم اما در تیم ملی بزرگسالان به کشتی‌گیر 37 ساله اعتماد می‌کنیم؟ بررسی این موارد حتما کشتی از همه‌ ما بزرگتر است. با ما و یا بی‌ما به مسیر پرافتخارش ادامه می‌دهد. در این مدت هم همه تلاش کردند اما بضاعتشان در همین حد بود. اگر قرار است کسی هم نقدی کند منصفانه در نهایت رعایت ادب و احترام انجام شود. متاسفانه در روزهای اخیر مسائلی در فضای مجازی مطرح شد که شکل قشنگی را نداشت. نقد کنیم کشتی را توام با ادب و احترام. سعی کنیم حرمت افراد را در هر جایگاهی حفظ کنیم.

سوالاتی که درباره دلایل ناکامی تیم ملی کشتی فرنگی مطرح است را می‌دهد.

این نتایج انتقادات زیادی را روانه کادر فنی کرده است؟

کد N1997340

وبگردی