آفتاب

کاهش ۶۰ درصدی جمعیت حیات وحش طی ۵۰ سال اخیر

کاهش ۶۰ درصدی جمعیت حیات وحش طی ۵۰ سال اخیر

همشهری آنلاین: صندوق جهانی طبیعت در آخرین نسخه از گزارش موسوم به سیاره زنده اعلام کرد: جمعیت حیات وحش جهان از سال ۱۹۷۰ میلادی تا کنون ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری آسوشیتدپرس،‌ در این گزارش که هر دو سال یک بار منتشر می‌شود، به وضعیت سلامت سیاره زمین پرداخته شده و تصویر جامعی از آثار مخرب فعالیت‌های انسان بر زمین ارایه می‌شود.

در سال 2016 میلادی در این گزارش اعلام شد که بین سال های 1970 تا 2012 نزدیک به نیمی از جمعیت جهانی حیات وحش از بین رفته و اگر اقدام موثری در این رابطه انجام نپذیرد، تا سال 2020 میلادی 67 درصد از حیات وحش زمین از بین خواهد رفت. در این گزاش نیاز انسان به انرژی و غذا به عنوان مهم‌ترین عامل مخرب حیات وحش معرفی شده است.

اکنون پس از گذشت دو سال، نسخه جدید این گزارش نشان می‌دهد که تغییری در اوضاع حاصل نشده است و جمعیت گونه‌های مختلف پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها، خزندگان و دوزیستان در بازه زمانی 1970 تا 2014 میلادی کاهش 60 درصدی را نشان می‌دهد.

در این گزارش نابودی زیستگاه‌ها در کنار رفتارهایی مانند ماهی‌گیری و شکار بیش از حد به عنوان مهمترین تهدیدات نسبت به گونه‌های جانوری معرفی شده‌اند. همچنین بر اساس این گزارش در طول 30 سال گذشته 50 درصد از مرجان‌های ساکن آب‌های کم عمق و 20 درصد از زیست بوم آمازون از بین رفته است.

بر اساس این گزارش هنوز برای تغییر دیر نشده است و محافظت از طبیعت، امکان محافظت از انسان‌ها را فراهم می‌کند. چالش اصلی این کار، تغییر رویکرد توسعه به شمار می‌رود که مستلزم یک اقدام جهانی است.

کد N1997336

وبگردی