آفتاب

سنای افغانستان از پیشنهاد سناتور آمریکا برآشفت

سنای افغانستان از پیشنهاد سناتور آمریکا برآشفت

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس سنای افغانستان نسبت به سخنان «براد شرمن» سناتور دمکرات آمریکایی که پیشنهاد کرده است تا آمریکا تداوم کمک‌هایش را به افغانستان مشروط به شناسایی «خط دیورند» به عنوان مرز رسمی میان این کشور و پاکستان کند، واکنش نشان دادند.

به گزارش ایرنا، برخی رسانه‌های افغانستان به نقل از شرمن خبر دادند که کمک‌های آمریکا به دولت افغانستان باید مشروط شود تا کابل پرونده تاریخی خود در مورد خط مرزی را با اسلام آباد ببندد تا زمینه همکاری بدون تنش برای دو کشور فراهم شود.

وی گفته است که اگر خط دیورند به عنوان مرز رسمی شناخته نشود، مشکل جنگ و ناامنی در افغانستان حل نخواهد شد، زیرا در این صورت پاکستان دست از حمایت تروریست ها در افغانستان به بهانه حفظ تمامیت ارضی بر نمی دارد.

این اظهارات با واکنش نمایندگان مجلس سنای افغانستان مواجه شد و «فضل‌ هادی مسلم ‌یار» رئیس سنا روز یکشنبه گفت که اظهارات شرمن درباره خط دیورند مداخله جویانه است و مردم افغانستان به هیچ کشوری از جمله آمریکا اجازه نمی ‌دهند در مورد دیورند تصمیم گیری کنند.

مسلم یار افزود، مداخله آمریکا در باره خط دیورند برای حضور آن کشور در افغانستان مشکل ایجاد خواهد کرد و دولت آمریکا باید به پیشنهاد این سناتور جواب دندان شکن دهد.

«زلمی زابلی» دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت که مسئله دیورند به مردم افغانستان مربوط می ‌شود و دولت‌های افغانستان در طول تاریخ نتوانسته اند این خط را بپذیرند.

زابلی افزود که مردم افغانستان هرگونه اظهارات مقامات آمریکایی را در مورد خط دیورند مداخله برشمرد و از آنها می خواهند که از ادامه اظهارات مداخله جویانه خود داری کنند.

سنای افغانستان از حکومت این کشور نیز خواست که در برابر این اظهارات مداخله جویانه سناتور آمریکایی واکنش جدی نشان دهد.

خط دیورند حد مرزی است که در سال 1893 میلادی بین «امیرعبدالرحمان خان» شاه وقت افغانستان و «مارتیمیر دیورند» نماینده انگلیس در دولت هند تحت اشغال انگلیس امضا شد که تا امروز به عنوان معضلی بین دو کشور باقی مانده است.

بخشی از تنش های روابط افغانستان با پاکستان به موضوع دیورند ارتباط دارد و پاکستان که حدود 75 سال قبل از هند مستعمره جدا و مستقل شده ، مدعی است که کشورش را با همین خط مرزی دیورند از سلطه انگلیس آزاد کرده است.

کد N1995950

وبگردی