آفتاب

بی‌هویت‌ترین شهرسازی را در منطقه داریم/ ترانزیت جاده‌ای ما در حال تعطیلی است

بی‌هویت‌ترین شهرسازی را در منطقه داریم/ ترانزیت جاده‌ای ما در حال تعطیلی است

شافعی اظهار کرد: از چهل سال پیش در بحث شهرسازی ما یکی از بی هویت‌ترین شرایط را در منطقه داریم و بی‌قوارگی در این حوزه غوغا می‌کند. حتی در خیابان‌های بالای شهر دو ماشین نمی‌توانند کنار هم حرکت کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست پارلمان بخش خصوصی با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی غلامحسین شافعی با اشاره به اهمیت این وزارتخانه در توسعه اقتصادی کشور گفت: بخش حمل و نقل یکی از محورهای اصلی اقتصاد هر کشوری است و در کشور ما با وجود مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد می‌طلبد یک نگاه جدی‌ای به این مسئله داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ناوگان‌های ریلی و جاده‌ای رگ‌های ارتباط اقتصادی کشور و باید یک عزم جدی وجود داشته باشد تا تحولی در این حوزه ایجاد شود. ما کشوری هستیم که در حمل و نقل متکی به اقتصاد خودمان نیستیم و آن حاصل یک ناوگان فرسوده با مصرف انرژی بالا، تخریب محیط زیست، کندی و هزینه‌های بالا است که همه این عوامل بر روی قیمت تمام شده یک کالای اقتصادی اثرگذار است.

شافعی گفت:‌ امروز حیات ترانزیت حمل و نقل ریلی ما به کشورهای آسیای مرکزی وابسته است. اگر آنها روزی تصمیم بگیرند که پنبه را ترانزیت نکنند، ترانزیت ما به طور کل تعطیل خواهد شد. این درحالی است که فعالین اقتصادی ما دو تا سه ماه در نوبت برای پیدا کردن واگن‌های حمل و نقل جهت انتقال کالا به آسیای مرکزی در صف می‌مانند.

وی افزود: در بحث ترانزیت کشورهای همسایه ما کارهای جدیدی آغاز کرده است اما متاسفانه ما خیلی به آن نپرداخته‌ایم. به طور مثال خط راه‌آهن مزارشریف که از طریق ازبکستان ایجاد خواهد شد و یا فعالیت‌هایی که در پاکستان و چین در حال انجام است این پیغام را برای ما دارد که اگر حمل و نقل خود را توسعه ندهیم قطعاً ترانزیت ما در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

شافعی خطاب به اسلامی گفت: من امیدوارم که در صورت انتخاب شما به سمت وزارت اهتمام ویژه‌ای به جاده‌های ترانزیتی داشته باشیم. یکی از پر ترددترین جاده‌های ما جاده مشهد- سرخس است که امروز تبدیل به یک کوره‌راه شده در صورت ادامه این وضعیت ما این خط ترانزیتی را از دست خواهیم داد.

وی در خصوص وضعیت شهرسازی در کشور گفت: از چهل سال پیش در بحث شهرسازی ما یکی از بی هویت‌ترین شرایط را در منطقه داریم و بی‌قوارگی در این حوزه غوغا می‌کند. حتی در خیابان‌های بالای شهر دو ماشین نمی‌توانند کنار هم حرکت کند از طرف دیگر تخریب محیط زیست زندگی آینده را تهدید می‌کند.

شافعی افزود: من امیدوارم با سوابق درخشان شما در اجرای این مسائل مورد توجه قرار گیرد و بخش خصوصی نیز در هر بخش آمادگی همکاری لازم را دارد. به میدان آوردن شرکت‌های بخش خصوصی در کارها شاید کمک شایانی به وزارتخانه بکند.

 

کد N1994325

وبگردی