آفتاب
حسینی شاهرودی در گفت‌وگو با ایلنا:

پازل برنامه‌های اقتصادی دولت باید هماهنگ طراحی شود/ از هر موضع منسجمی در دولت حمایت می‌کنیم

پازل برنامه‌های اقتصادی دولت باید هماهنگ طراحی شود/ از هر موضع منسجمی در دولت حمایت می‌کنیم

نایب رییس نخست کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است، آن‌چه بیش از همه برای موفقیت دولت در حوزه اقتصاد حائز اهمیت است، هماهنگی میان اعضای تیم اقتصادی و البته هماهنگی میان رویکردها و اقدامات این تیم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، محمد اسلامی و رضا رحمانی. ۴ گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و همچنین صنعت، معدن و تجارت. آن هم پس از ماه‌ها بحث و گفت‌وگو درمورد آن‌چه با عناوینی همچون «ترمیم کابینه» و «ترمیم تیم اقتصادی دولت» بحث داغ مجامع سیاسی و رسانه‌ای بود.

روز یکشنبه هفته قبل، هنوز ساعتی از معرفی این ۴ نفر در صحن علنی مجلس نگذشته بود که خبرهایی از استعفای معاون اول اصلاح‌طلب رییس‌جمهوری آمد و در روزهای بعد، البته هرگز تایید نشد اما سخنان همان روز جهانگیری درمورد این‌که نقشی در معرفی این ۴ وزیر نداشته و حتی قادر به تغییر منشی دفترش هم نیست، روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را تحت‌تاثیر قرار داد. ماجرا البته به همان سرعتی که رسانه‌ای شد، از سطور اصلی رسانه‌ها دور شد و کم‌کم بحث‌های اقتصادی که باتوجه به حوزه تخصصی هر ۴ وزیر پیشنهادی، ناگزیر بود، جای آن مسائل سیاسی را در رسانه‌ها گرفت.

حالا در آستانه برگزاری جلسات رای‌اعتماد این ۴ نفر که روز شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد، به‌سراغ سیدحسن حسینی شاهرودی، رفته و نظرات این نماینده مجلس درباره وزرای پیشنهادی و آن بحث قدیمی «ترمیم کابینه» جویا شدیم. حسینی شاهرودی نماینده اصولگرای شاهرود و میامی و از اعضای فراکسیون مستقلین ولایی به‌ریاست کاظم جلالی، نماینده پیشین شاهرود و میامی است. حسینی شاهرودی که در بدو ورود به مجلس دهم به‌عنوان دبیر نخست راهی هیات رییسه کمیسیون اقتصادی شد، حالا در سومین اجلاسیه مجلس دهم و در جایگاه نایب رییس نخست این کمیسیون معتقد است، آن‌چه بیش از هرچیز، در مسیر موفقیت دولت در حوزه اقتصاد حائز اهمیت است، هماهنگی میان اعضای تیم اقتصادی و البته هماهنگی میان رویکردها و اقدامات این تیم است.

هر ۴ گزینه‌های پیشنهادی می‌گویند با یکدیگر هماهنگ هستند

پازل برنامه‌های اقتصادی دولت، هماهنگ طراحی شود

- از مدت‌ها پیش بحث از ترمیم کابینه با تمرکز بر تیم اقتصادی به‌عنوان یکی از مهمترین مطالبات مجلس از دولت مطرح بود و حالا رییس‌جمهوری ۴ وزیر پیشنهادی برای فعالیت در بخش‌های مختلف این تیم اقتصادی معرفی کرده و قاعدتاً بعد از این، نمی‌توان منتظر تغییرات چندانی بود. باتوجه به برخی انتقادها، نظرتان در مورد نگاه سیاسی حاکم بر این انتخاب‌ها چیست؟

البته بنده چندان تمایلی به اظهارنظر درباره رویکردهای سیاسی پشت انتخاب‌ها و مشخصاً این‌که به چه جهت بوده، ندارم اما همین که با این گزینه‌ها، نوعی همگرایی سیاسی در میان تیم اقتصادی دولت ایجاد شده که طبیعتاً بر همکاری‌های اقتصادی نیز تاثیرگذار خواهد بود، می‌تواند فرصت خوبی باشد. به هر حال نگاه سیاسی وزرا به هم نزدیک شده و حداقل مانع از تکرار بهانه‌ها خواهد شد. دیگر کسی نمی‌گوید سهم‌خواهی بوده یا اختلاف‌نظرهای این جریان و آن جریان سیاسی مانع از اقدامات موثر می‌شده است. در حال حاضر لااقل آنچنان که خود گزینه‌های پیشنهادی نیز می‌گویند هر ۴ نفر با یکدیگر هماهنگ هستند. از طرفی رییس بانک مرکزی نیز جدیدالاورود، و از همین تیم و نگاه است. رییس سازمان برنامه نیز به همین شکل نگاه توجه دارد. بنابراین امیدواریم این هماهنگی و همراهی در پازل تیم اقتصادی تعریف شود. درواقع امیدواریم چنین پازلی تعریف شود و این هماهنگی در آن پازل خودنمایی کند. در حال حاضر دیگر نه بهانه سیاسی وجود دارد، نه به بحث عدم‌همگرایی مطرح است و فکر می‌کنیم با توجیهاتی که آقایان آوردند نوعی همگرایی به‌وجود بیاید. مردم و مجلس منتظر حل مشکلات هستند و اقدامات جدی در این راستا.

از هر موضع منسجمی در دولت حمایت خواهیم کرد

- تاکید کردید که امیدوارید پازل اقتصادی مشخصی طراحی شده که از این هماهنگی رویکردهای سیاسی گزینه‌ها بهره‌برداری شود. آیا در صحبت‌هایی که تاکنون با این گزینه‌ها داشتید، شمایی از این پازل در اختیارتان قرار گرفت؟

ببینید در صحبت و کلام البته برنامه‌هایی مطرح است و برنامه‌هایی بسیار عالی هم مطرح است. آن‌چنان که در ابتدای کار دولت دوازدهم نیز صحبت‌هایی از این دست بود و اتفاقاً همان زمان هم مهمترین بحث همین بود که تیم اقتصادی هماهنگی در دولت تشکیل شده و افراد احیاناً تعارض و تداخلی در کار یکدیگر نداشته باشند اما در عمل، به‌خصوص در ۶ ماهه اخیر سال جاری شاهد اوج تعارضات و تداخل نظرها در تیم اقتصادی دولت بودیم. به نظرم اکنون نیز در همان شرایط ابتدای دولت قرار داریم. در واقع در آن مقطعی ایستاده‌ایم که همه صحبت از وفاق و یکپارچگی در نگاه اعضای تیم اقتصادی می‌کنند و ما نیز البته امیدواریم در عرصه عمل شاهد تحقق این وفاق باشیم. ما ناامید نیستیم. امیدواریم، حمایت می‌کنیم و همیشه هم از هر موضع منسجمی در دولت حمایت خواهیم کرد.

وزرا و مدیران در دولت یازدهم و در دولت دوازدهم افرادی دانه‌درشت و با پشتوانه قوی هستند

ـ آقای آخوندی در نامه استعفای خود نسبت به تخطی دولت از برخی برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی انتقاد کرد. درحالی که آن‌چه به‌گفته وزیر مستعفی راه و شهرسازی در دولت مورد بی‌توجهی قرار گرفته همان مسائلی است که اتفاقاً‌ جزء شعارهای اقتصادی روحانی بوده و فراتر از آن، همواره به‌خاطر این شعارها مورد هجمه مخالفان قرار گرفته است. آیا واقعاً در دولت روحانی، نسبت به اصول اقتصاد بازار آزاد، حمایت از بخش خصوصی و مواردی از این دست بی‌توجهی شده است؟ نکته مهم‌تر ناظر بر آینده، این‌که آیا گزینه‌های جدید قرار است در راستای این شعارها حرکت کنند یا احیاناً دولت مسیری دیگر در اقتصاد پیش می‌گیرد؟

الان هم همان شعارها تکرار می‌شود اما تاکید بر این است که همان اصول با افراد جدید دنبال شود. بنده البته همواره گفته‌ام که مشکل ما از افراد نیست. اتفاقاً وزرا و مدیرانی که چه در دولت یازدهم بودند، چه در دولت دوازدهم افرادی دانه‌درشت و با پشتوانه قوی هستند. ما در امور اقتصادی شبیه به آقای طیب‌نیا، چه در بحث تئوری و چه در بحث اجرا بسیار کم داریم. اما واقعیت این است که نتوانستند کار را پیش ببرند.

شعارهای قابل‌قبولی مطرح می‌شود اما در عرصه عمل ندیدیم چه‌کسی و چگونه اجرا کرده است

- اما دولت از طیب‌نیا و رویکردهای اقتصادی مدنظر افراد شبیه به ایشان دور شد. آیا در حال حاضر رویکرد دولت به‌سمت نگاهی است که مثلاً آقای طیب‌نیا دنبال می‌کرد؟!

خیر. درست است. الان هم قطعاً به آن سمت نیست و این نشان‌دهنده ازهم‌پاشیدگی و ازهم‌گسیختگی نگاه اقتصادی دولت است. وگرنه در عرصه شعار صحبت‌های خوبی می‌شود. شعارهایی قابل‌قبول و اجرایی مطرح می‌شود اما در عرصه عمل ندیدیم چه‌کسی و چگونه اجرا کرده است. بنابر صحبت‌هایی که ما با آقایان وزرای پیشنهادی داشتیم عمدتاً ناظر بر این بود که تعهد می‌کنند چنان اتفاقاتی بیفتد. طبیعتاً نمایندگان نیز بر اساس این تعهد رای می‌دهند و اگر در عمل محقق نشود، طبیعتاً عکس‌العمل نشان خواهند داد.

دژپسند می‌تواند اوضاع وزارت اقتصاد را سر و سامان دهد

- اگر اجازه دهید بحث را عملیاتی‌تر ادامه دهیم و از برآورد کلی‌تان درباره هر یک از گزینه‌ها صحبت کنید. وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را چطور دیدید؟!

آقای دژپسند، فردی با دانش و تخصص بالا است. مدیری مسلط بر امور تئوریک و همزمان مجرب در اجرا و امور اجرایی است. ضمن این‌که به نظر می‌رسد جسارت لازم را برای اجرای برخی اقدامات که خیلی‌ها از اجرای آن ناتوان بودند، دارد. آن‌چنان که در جریان تصویب قوانین برنامه ششم توسعه و بودجه سالانه شاهد این جسارت بودیم و فکر می‌کنیم اگر با همان جسارت در این حوزه به کار خود ادامه دهد، می‌تواند اوضاع وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی که به‌نوعی می‌تواند محوریت حوزه اقتصاد باشد، سر و سامان دهد.

رحمانی رای خوبی از مجلس خواهد گرفت

- و گزینه پیشنهادی وزارت صمت؟ آقای رحمانی؟!

فکر می‌کنم آقای رحمانی رای خوبی از مجلس بگیرد. چراکه از مقبولیت قابل‌قبولی در مجلس برخوردار است. البته به شرط آن‌که برنامه‌هایش با برنامه سایر بخش‌های تیم اقتصادی همخوانی داشته باشد. ضمن آن‌که باتوجه به مصوبه اخیر مجلس درمورد منع به‌کارگیری بازنشستگان که بیشترین ریزش مدیریتی را در همین بخش‌های مربوط به حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت رقم زد، این فرصت فراهم است که تیمی جوان، پرکار، بانشاط، جدی و هماهنگ به‌کار بگیرد و در بهبود اوضاع موثر باشد.

شریعتمداری نیز به‌لحاظ شخصیتی فردی قابل‌قبول و توانمند است

ـ آقای شریعتمداری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؟! باتوجه به آن‌که تا پیش از معرفی به این عنوان، به‌عنوان وزیر صمت در آستانه استیضاح قرار داشت؟!

آقای شریعتمداری نیز به‌لحاظ شخصیتی فردی قابل‌قبول و توانمند است. مدیری مجرب، کاردان با توانایی بسیار بالا است اما متاسفانه در وزارت صمت تیم مناسبی در کنار خود نداشت. در واقع تیمی کاملاً ناهماهنگ درکنار خود داشت که این ناهماهنگی لطمه جدی به ماموریت‌های ایشان وارد کرد و می‌توانیم بگوییم ناکارآمدی آقای شریعتمداری در وزارت صمت ناشی از ناکارآمدی شخصی ایشان نبوده، بلکه تیم مدیریتی ناهماهنگ در دولت به‌خصوص در حوزه‌های مربوط به امور بانکی و ارزی منجر به بروز مشکلات در وزارت صمت شده است. بنابراین نباید تقصیر را به گردن یک شخص انداخت. باتوجه به آن‌که فارغ از آن‌که این تصمیمات فراوزارتخانه‌ای توسط افرادی بجز شریعتمداری اتخاذ می‌شده، خود آقای شریعتمداری به‌عنوان وزیر صمت با آن مخالف بوده اما به هر حال، مخالفتش در آن جایگاه تاثیری نداشته است. همچنین گاهی توانایی ایستادن مقابل اکثریت را نداشته و همچنین گاهی اوقات یک شخص به‌دلائلی نظرش را به کرسی نشانده است.

نمی‌توان شریعتمداری را به این راحتی از عرصه خدمت کنار گذاشت

- با این حساب، پیش‌بینی‌تان از حضور شریعتمداری در وزارت تعاون چگونه است؟!

مثبت خواهد بود. آقای شریعتمداری مدیری توانمند و اتفاقاً جزء دانه‌درشت‌های دولت بوده و است. نمی‌توان آقای شریعتمداری را به این راحتی از عرصه خدمت کنار گذاشت اما باید شرایط برای بهره‌برداری حداکثری از توان مدیریتی‌اش مهیا کرد که امیدواریم چنین باشد.

- و درنهایت گزینه پیشنهادی راه و شهرسازی؟

البته شناخت قبلی چندانی از آقای اسلامی ندارم اما تا این‌جا که در جریان برنامه‌هایشان قرار گرفتیم، به نظر می‌رسد توانایی لازم را برای اداره این ابروزارتخانه دارد.

کد N1994248

وبگردی