آفتاب

حضور چشمگیر روسیه در داووس صحرا

حضور چشمگیر روسیه در داووس صحرا

درحالی‌که موج تحریم کنفرانس آینده سرمایه‌گذاری در عربستان، مشهور به داووس صحرا فراگیر شده، شرکت‌ها و مؤسساتی که حاضر به شرکت در این کنفرانس در هتل ریتز کارلتون ریاض شدند مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند.

ازجمله این مؤسسات، صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه است که کی‌ریل دیمیتروف، رئیس آن در کنفرانس داووس صحرا شرکت کرده است. این در حالی است که حضور دیمیتروف همچون بسیاری دیگر از چهره‌های خارجی، تشریفاتی نبوده و رسانه‌های سعودی، به شکل گسترده‌ای اظهارات او را درباره توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری متبادل میان دو کشور پوشش داده‌اند. اگرچه در نگاه اول ممکن است اینگونه به‌نظر آید که روسیه صرفا در حال استفاده سیاسی و اقتصادی از تنش‌های شکل گرفته میان ریاض و واشنگتن بعد از پرونده قتل جمال خاشقجی است، اما نگاهی به پیشینه این صندوق و رابطه آن با کشورهای عربی خلیج‌فارس نشان می‌دهد این تعامل دوجانبه از اهمیت و عمق ویژه‌ای برخوردار است.

دیمیتروف، یکی از چهره‌هایی است که در نشست جزایر سیشل، 9روز مانده به تحلیف دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا شرکت کرد. این نشست که با میانجیگری امارات و شخص طحنون بن‌زاید، برادر محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی برگزار شد، یکی از نقاط ارتباط‌گیری روس‌ها با چهره‌های نزدیک به ترامپ بوده که در جریان تحقیقات رابرت مولر مورد بررسی قرار گرفته است. در این نشست، اریک پرنس، از تاجران نزدیک به ترامپ از سوی آمریکا شرکت داشت.

به گفته شبکه الجزیره، صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه یکی از مهم‌ترین کانال‌های ارتباطی امارات با روسیه بوده که راه را برای دخالت روس‌ها در انتخابات آمریکا نیز هموار کرده است. وظیفه این صندوق، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای پروژه‌های زیرساختی روسیه است. این صندوق طی سال‌های گذشته موفق به جذب سرمایه‌های قابل توجهی از شرکت تقابل توسعه و پیشرفت امارات شده است، شرکتی که متعلق به محمد بن‌زاید،

ولیعهد ابوظبی و یکی از متهمان اصلی در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکاست. به گزارش الجزیره، حلقه ارتباط این دو شرکت، جورج نادر، تاجر نزدیک به محمد بن‌زاید است که از وی به‌عنوان اصلی‌ترین عامل نفوذ این شیخ‌نشین عربی در کاخ سفید یاد می‌شود. تمام اینها در حالی است که به گزارش نیویوک‌تایمز، کی‌ریل دیمیتروف، از چهره‌های بسیار نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است.

رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه در مراسم افتتاحیه کنفرانس آینده سرمایه‌گذاری در هتل ریتز کارلتون ریاض گفت: عربستان سعودی شریکی بسیار مهم برای روسیه است و ما از چشم‌انداز 2030ولیعهد این کشور استقبال می‌کنیم. او تأکید کرد: سیاست‌های محمد بن‌سلمان عربستان را در آستانه تحولی بزرگ قرار داده و ما، در قالب سرمایه‌گذاری‌های متعدد جهانی آمادگی داریم در این تحول بزرگ شریک باشیم. وی همچنین ازجمله میهمانانی بود که بعد از پایان افتتاحیه داووس صحرا، دیدار جداگانه با محمد بن‌سلمان داشت و در جریان این دیدار، بر آمادگی روسیه برای شراکت با عربستان سعودی، به‌ویژه در زمینه زیرساخت‌های انرژی تأکید کرد.

کد N1994114

وبگردی