آفتاب

انتقاد آیت الله علوی گرگانی از معماری غیر اسلامی شهرها

انتقاد آیت الله علوی گرگانی از معماری غیر اسلامی شهرها

مرجع تقلید شیعه از معماری غیر اسلامی شهرها انتقاد کرد و گفت: اصلاح نحوه شهرسازی در کشور باید مورد توجه قرار بگیرد.

‌به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس و اعضای سازمان نقشه برداری کشور در قم عنوان کرد: موضوع نقشه برداری بسیار با اهمیت است و بسیاری از برنامه‌های کلان کشور نیز بر اساس این نقشه‌ها تنظیم می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت سازمان نقشه برداری کل کشور، افزود: البته در سالیان قبل کم‌کاری‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و باید مسئولان بیشتر به امر توسعه شهری توجه کنند.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به این‌که «در سال های گذشته، گنبد و گلدسته‌ حرم ائمه‌ مطهر در شهرهای قم و مشهد، اولین چشم اندازی بود که هر مسافری آن را می‌دید»، گفت: متاسفانه به علت برنامه ریزی‌های نادرست و ساخت و ساز در اطراف حرم ائمه در این شهرها، بارگاه ائمه‌ی مطهر به حاشیه رفته و رویت پذیری‌اش را نیز از دست داده است.

وی با بیان این‌که «تنظیم درست و دقیق نقشه برداری‌های شهرها وسیله تحقق عدالت اجتماعی است»، ادامه داد: توسعه آپارتمان نشینی سنخیتی با معماری اسلامی ندارد و به دلیل یکسان نبودن شرایط برای ساکنین این نوع ساختمان‌ها، موجب از بین رفتن عدالت اجتماعی می‌شود.

وی با انتقاد از گسترش آپارتمان‌سازی در کشور افزود: باید نوع نقشه ساختمان‌ها و شهرها بر اساس اصول شهرسازی و متناسب با معماری‌های اسلامی و ایرانی باشد، بر همین اساس اصلاح نحوه شهرسازی در کشور باید مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام

کد N1993430

وبگردی