آفتاب

اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد به حمایت از برجام ادامه خواهند داد

اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد به حمایت از برجام ادامه خواهند داد

همشهری آنلاین: رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر حمایت خود را از برجام اعلام کرده و وجود قانون و نهادهای قانونی بین‌المللی را تضمینی برای همگان خواند.

به گزارش ایسنا به نقل از ترند نیوز ایجنسی فدریکا موگرینی، رییس بخش سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا با اشاره به حمایت اتحادیه اروپا از برجام، در بخشی از سخنرانی خود در روز گرامیداشت سازمان ملل - که مصادف با روز به اجرا در آمدن منشور سازمان ملل متحد در سال 1945 نیز هست - اظهار داشت: اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد به عنوان حامیان گفت وگو و همکاری ، به حمایت خود از برجام ادامه خواهند داد.

وی افزود: به این دلیل است که ما دیپلماسی چندجانبه‌ خود را چه در مورد توافق هسته‌ای ایران، توافق پاریس در مورد تغییر شرایط جوی و حمایت از وظیفه‌ ضروری تمامی نهادهای سازمان ملل، ادامه خواهیم داد.

وی همچنین اظهار داشت: قوانین ، سازمان‌ها و تشکیلات قضایی بین‌المللی تضمینی برای همگان است. به همین خاطر است که همیشه بر روی یک اسلوب قوی در سازمان ملل سرمایه‌گذای می‌کنیم.همانگونه که در کنار یکدیگر روز سازمان ملل را گرامی می‌داریم، نیرویی برای تغییر باقی می‌مانیم.

از زمان خروج یک جانبه ‌آمریکا از برجام در هشتم ماه می، اتحادیه‌ اروپا به پشتیبانی خود از این توافق بین‌المللی ادامه داده و به ایران اطمینان داده است که به منافع اقتصادی این توافق دست خواهد یافت. اتحادیه‌ اروپا اعلام کرده است که سازوکار مالی جدید برای تسهیل پرداخت پول در ازای صادرات ایران در چهارم ماه نوامبر، همزمان با اعمال دور بعدی تحریم‌های ایالات متحده‌ آمریکا علیه ایران، به طور قانونی اعمال خواهد شد.

موگرینی پیش از این نیز تاکید کرده است که اتحادیه اروپا اجازه نمی دهد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با تهران نابود شود و به طور قطع این اتحادیه بر تصمیم‌های خود سرمایه گذاری خواهد کرد.

در شرایط خروج آمریکا از برجام و تاکید اروپایی‌ها بر حفظ توافق هسته‌ای، به نظر می‌رسد گسترش سازوکارهای همکاری‌های چندجانبه هر چه بیشتر می‌تواند در موفقیت راهکارهای حفظ برجام و تامین منافع ایران، موثر باشد. ضمن آن‌که اتحادیه اروپا در حمایت از برجام و مخالفت با تحریم‌های جدید ایالات متحده،‌ مواضع خوبی گرفته و ساز وکارهایی مثل احیای مقررات انسداد و ایجاد کانال های مستقل مالی بدون به کارگیری دلار را در دستور کار قرار داده که امید است این اقدامات در عمل با تحریم های غیرقانونی آمریکا مقابله کند تا زمینه تداوم برجام فراهم شود.

کد N1993295

وبگردی