آفتاب

نگاهی به عملکرد کشتی‌گیران ایران در بوداپست؛ ثانیه‌های لعنتی

نگاهی به عملکرد کشتی‌گیران ایران در بوداپست؛ ثانیه‌های لعنتی

شکست در آخرین لحظات و در شرایطی که کشتی‌گیران ما مقابل حریفان خارجی خود پیش افتاده‌اند را به‌هیچ طریق نمی‌توان توجیه کرد و تحت هیچ شرایطی این‌گونه شکست‌ها را نمی‌توان پذیرفت.

به گزارش ایلنا، چنین شکست‌هایی را باید بدتر از شکست‌هایی دانست که در آن کشتی‌گیران ما تا سرحد توان و قدرت خود با حریفان خود روی تشک مبارزه می‌کنند اما به‌عنوان بازنده‌ای سربلند از تشک بیرون می‌آیند. شکست در لحظات آخر مبارزات کشتی حتی از شکست مفتضحانه کشتی‌گیران کشورهای ضعیف برابر حریفان قدر کشورهای قدرتمند کشتی جهان هم بدتر است. مگر می‌ شود در ورزش سخت و طاقت‌فرسایی چون کشتی به‌سختی از حریفان خود امتیاز بگیری و در شرایطی که از او جلو افتاده‌ای، درست در چند ثانیه مانده به پایان کشتی، مبارزه را ناگهان واگذار کنی؟

اتفاق و نتیجه‌ای که در کشتی یکشنبه شب بین «عزت‌ا... اکبری» و حریف آذربایجانی او به‌نام «جبرییل حسن‌اف» در مرحله نیمه‌نهایی وزن 79 کیلوگرم مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان افتاد، اتفاق تازه‌ای در کشتی ما نبود. تجربه تلخی است که کشتی‌گیران ما را حداقل در این دو سال اخیر از کسب مدال‌های طلا و یا نقره و برنز جهان و حتی چه‌بسا کشتی ایران را از دسترسی به سکوهای جهانی دور کرده است.

اکبری با غلبه بر جانی‌بور، دارنده مدال نقره زیر 23 سال اروپا از فرانسه، سوسوکه تاکاتانی ژاپنی و نایب قهرمان سال 2014 جهان و گریگوریان ارمنستانی به مرحله نیمه‌نهایی رسید و در این مرحله در مبارزه با جبرییل حسن‌اف آذربایجانی در حالی‌که تا 10 ثانیه مانده به پایان مسابقه 3 بر یک برنده شده بود و برای رسیدن به دیدار فینال فقط چند ثانیه فاصله داشت، غفلت کرد و با خاک شدن، دو امتیاز از کف داد تا کشتی‌گیر آذربایجانی با برتری 3 بر 3 به جای او به دیدار فینال برسد!

در همین مسابقه‌ها، مصطفی حسین‌خانی در وزن 74 کیلوگرم برابر «جردن باروفس»، کشتی‌گیر سرشناس آمریکایی و دارنده چند مدال طلای جهان و المپیک اگرچه کشتی خوبی گرفت و 3 بر 3 از او پیش افتاد اما درست در ثانیه‌های آخر، با دادن یک امتیاز به حریف، پیروزی ارزشمند را با شکست عوض کرد.

حسین‌خانی سال گذشته در مسابقه‌های جهانی پاریس هم به همین شکل مغلوب «یوهی فوجی نامی» کشتی‌گیر ژاپنی شد و در حالی‌که فقط دو ثانیه تا پیروز شدن فاصله داشت، با نتیجه 7 بر 6 مغلوب حریف ژاپنی خود شد. او همین یک ماه پیش هم مقابل همین کشتی‌گیر در حالی‌که در ثانیه‌های آخر پیش افتاده بود، کشتی را با نتیجه 10 بر 8 به یوهی فوجی نامی واگذار کرد.

رضا اطری هم در مسابقه‌های جهانی سال پیش در پاریس از حریف خود جلو افتاده بود اما او هم پیروزی را با شکست در ثانیه‌های آخر عوض کرد.

در واقع در این دو سال، شکست در آخرین ثانیه‌ها که باید آن را «ثانیه‌های لعنتی» قلمداد کرد، بلای جان برخی از کشتی‌گیران ما و در نهایت دور شدن کشتی ایران از کسب مدال و رسیدن به یکی از سکوهای قهرمانی جهان شده است. خوب می‌دانیم که حتی کسب یک مدال برنز و یا نقره می‌تواند در سرنوشت تیم بسیار تاثیرگذار باشد، چنان‌که عزت‌ا... اکبری با کسب مدال نقره خود در پیکارهای کشتی قهرمانی سال 2013 جهان در بوداپست مجارستان، توانست تیم ایران را بالاتر از تیم‌های روسیه و آمریکا به مقام قهرمانی برساند.

اینکه چرا برخی از کشتی‌گیران ما در واپسین لحظات یا همان «ثانیه‌های لعنتی»، پیروزی را با شکست عوض می‌کنند، درد بزرگی است که دو سال است کشتی ما را درگیر خود کرده است و مربیان ما متاسفانه نتوانسته‌اند چاره و تدبیری برای آن بیندیشند. البته در این‌گونه موارد بیشتر از همه، خود کشتی‌گیران مقصرند تا اعضای کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد.

این برمی‌گردد به قدرت تفکر، تعقل، اندیشه، سیاست، درایت و ضریب هوشیاری کشتی‌گیران که در شرایط پیروز شدن، بتوانند کشتی خود را به‌خوبی اداره و مدیریت کنند. مربیانی که نقش کوچینگ را در کنار تشک‌های جهانی ایفا می‌کنند، فقط می‌توانند ثانیه‌های باقی‌مانده را به کشتی‌گیر گوشزد و یادآوری کنند و این‌که به کشتی‌گیر بگویند مواظب باش امتیاز ندهی. در هر صورت مربیان باید در تمرینات خود بیشتر از گذشته روی نحوه امتیاز ندادن به حریفان در آخرین ثانیه‌ها تمرکز کرده و بحث سیاستمداری و چگونگی مدیریت و اداره کردن را به کشتی‌گیران آموزش دهند.

گزارش‌: ناصر انصافی مقدم

کد N1993104

وبگردی