آفتاب

ایران در حوزه فناوری اطلاعات از افق 1404 عقب مانده است

ایران در حوزه فناوری اطلاعات از افق 1404 عقب مانده است

وردی نژاد اظهار داشت: تلاش‌های زیادی در حوزه فناوری اطلاعات صورت گرفته اما همچنان از اهداف اعقب مانده‌ایم.

به گزارش ایلنا، فریدون وردی‌نژاد مشاور رسانه‌ای ریاست جمهوری در نشست شورای عالی سیاست‌ گذاری همایش نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق 1404 گفت: دولت و حاکمیت تا به امروز تلاش داشته تا بخش فناوری اطلاعات به مدل‌های بوروکراتیک اکتفا شود. به این معنی که سعی شده محتوا و کیفیت فناوری اطلاعات در ساختار جاری و اداری و نظام‌مند حاکمیت رسوخ کند و تا به حال از این طریق به چرخش اطلاعات پرداخته شده است.

وی افزود: اما این مدل تا به امروز موفقیت چندانی نداشته باشد و اگر بخواهیم آن را با افق یا هدف‌هایی که برای ایران 1404 در نظر گرفته‌ایم مقایسه کنیم می‌بینیم که از برنامه عقب هستیم. البته قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده اما قانع کننده نیست.

وردی‌نژاد افزود: ما برای اینکه بتوانیم ICT را به شکل مناسب وارد بخش عملیاتی سیاسی اقتصادی کنیم و هم اینکه بتوانیم بخش حکمرانی راهبردی اکشور را با حکمرانی شرکتی یا بخش خصوصی و یا بنگاه‌های کسب و کارها در هم بیامیزیم تا یک نتیجه مثبت بگیریم نیازمند این هستیم که به  جای مدل بوروکراتیک از مدل‌های جایگزین استفاده کنیم.

مشاور رسانه‌ای ریاست جمهوری اظهار کرد: به عنوان مثال می‌توانیم مجموعه تصمیماتی را که برای ICT در نظر داریم تبدیل به پروژه‌های معین، زمان‌مند، عملیاتی و قابل محاسبه کنیم. یعنی تا جای ممکن برنامه‌ها را از حالت کیفی و ضابطه‌ای و  مقرراتی خارج کنیم و آنها را تبدیل به پروژه‌های مشخص کنیم که نقطه شروع داشته باشد و فرآیند آن تعریف شده باشد. و نتیجه آن نیز مشخص باشد که امیدواریم در همایش نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق 1404 از آن بهره‌ ببریم و به یک انسجام برسیم.

وی افزود: شاید نتوانستیم در این همایش آن طور که برنامه‌ریزی شده بود از متخصصان جهانی استفاده کنیم اما سعی می‌کنیم در همایش‌های بعدی از این ظرفیت‌ استفاده شود.

در ادامه این نشست محمدحسین پاشنه طلا دبیر علمی این همایش گفت: در این گردهمایی به پنل‌ها و برنامه‌های مختلفی خواهیم پرداخت که در برگزاری آنها بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، شهرداری تهران، اتاق بازرگانی تهران، مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال، نهاد ریاست جمهوری و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور خواهند داشت.

گفتنی است، این همایش در روزهای 27 و 28 ماه جاری در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی (سالن اجلاس سران) برگزار خواهد شد.

 

کد N1992783

وبگردی