آفتاب

فرآوری پسته توسط کشاورزان خرده‌کار با فناوری ایرانی

فرآوری پسته توسط کشاورزان خرده‌کار با فناوری ایرانی

محققان کشور طراحی، ساخت و ارزیابی ماشین فرآوری پسته را انجام دادند تا کشاورزان خرده کار بتوانند فراوری محصول را در باغ خود انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران بزرگترین تولید کننده پسته در جهان است و محققان زیادی بر روی فرآوری پسته در سراسر دنیا مشغول تحقیق هستند.

از سویی اکثر کشاورزان پسته کار کشور خرده کار بوده و اغلب به دلیل توان اقتصادی به ناچار محصول خود را با قیمت پایینی به شرکت‌های فرآوری که ماشین‌های فرآوری این محصول را دارند می‌فروشند که کاهش درآمد این دسته از کشاورزان را به دنبال دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع محققان در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در پژوهشی طراحی، ساخت و ارزیابی ماشین فرآوری پسته را انجام دادند.

محمد یونسی الموتی مجری این پروژه به ویژگی های ماشین فرآوری پسته که با انجام این طرح ساخته شده است اشاره و اظهار کرد: این دستگاه پوست کنی، شستشوی اولیه و رطوبت گیری اولیه پسته را انجام می دهد. با توجه به قابل حمل بودن آن می توان در مزارع کوچک برای فراوری مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: در این تحقیق دستگاهی چند منظوره ارزان قیمت برای فرآوری پسته ساخته شد تا اینکه کشاورزان خرده کار با خرید آن بتوانند مراحل اولیه فرآوری پسته را خود انجام دهند و بتوانند محصول خود را با قیمت مناسب به بازار ارائه دهند. این دستگاه قادر است سه مرحله پوست کنی، شستشو و رطوبت گیری پسته را در یک محفظه که محفظه فرآوری نامیده می شود، انجام دهد. محفظه فرآوری از دو قفسه ساینده و یک کف انحنادار ساخته شده که می تواند توسط دو الکتروموتور دور متغیر به حرکت درآید.

به گفته الموتی، به دلیل خصوصیت های ویژه ای که برای این دستگاه در نظر گرفته شده است، مراحل شستشو و رطوبت گیری نیز به راحتی در همین محفظه قابل انجام است. 

وی ادامه داد: طراحی دستگاه چند منظوره ( پوست کن، شستشو دهنده و رطوبت گیر) پسته، محاسبات مربوط به میزان توان مصرفی دستگاه در مراحل مختلف فرآوری، ساخت دستگاه چند منظوره فرآوری دستگاه و ارزیابی کلی عملکرد دستگاه چند منظوره فرآوری پسته در مراحل پوست کنی، شستشو و خشک کننده پسته از اهداف این طرح پژوهشی است.

کد N1991636

وبگردی