آفتاب

شماری از احزاب افغانستان: آراء مخدوش را نمی پذیریم

شماری از احزاب افغانستان: آراء مخدوش را نمی پذیریم

همشهری انلاین: نمایندگان شماری از احزاب سیاسی افغانستان روز دوشنبه در شهر کابل پایتخت این کشور گردهم آمدند و ضمن بیان دیدگاههایشان در مورد روند انتخاباتی که طی دو روز گذشته در افغانستان برگزار شد اعلام کردند که آراء مخدوشی را که بدون ثبت بیومتریک اخذ شده باشد، نمی پذیرند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان این احزاب در کنفرانس مطبوعاتی مرتبط با این گردهمایی ضمن انتقاد شدید از ضعف مدیریت کمیسیون مستقل انتخابات گفتند که مشکل فنی در تهیه فهرست رای دهندگان ، نرسیدن بهنگام اقلام و وسایل انتخاباتی به مراکز رای گیری و عدم حضور به موقع مجریان پای صندوق ها از جمله ضعف های جدی و آشکار مدیریتی کمیسیون است.

«محمد ناطقی» به عنوان نماینده احزاب حاضر گفت که آنها تصمیم گرفته اند که آراء بدون ثبت بیومتریک را که در هر حوزه انتخابیه به صندوق ریخته شده باشد را باطل بشمارند.

احتمال دارد که تعداد آرای بدون ثبت بیومتریک در کابل و دیگر استان های افغانستان قابل توجه باشد، زیرا در تعداد زیادی از مراکز اخذ رای دستگاه های بیومتریک به دلیل ناتوانی مجری در استفاده از آن که ناشی از ندیدن آموزش کافی بود و بروز نقایص فنی از این دستگاهها از مدار رای گیری خارج شده باشند.

روز شنبه 28 مهر ماه جاری که روز نخست رای گیری بود ؛ از تعداد زیادی مراکز رای گیری در کابل و استان ها گزارش رسید که دستگاه های بیومتریک به دلیل مشکلات فنی وعدم آگاهی درست ماموران آن یا بطور کامل استفاده نشده اند و یا بخشی از کار را انجام داده اند و باقی آرای بدون ثبت این اطلاعات به صندوق انداخته شدند.

احزاب سیاسی افغانستان پیش از برگزاری انتخابات برای تأمین شفافیت ؛ بر استفاده از دستگاه های بیومتریک تاکید داشتند و حدود یک ماه قبل از شروع کار با دولت و کمیسیون رایزنی کردند و در آخرین فرصت کمیسیون و دولت خواسته آنها را پذیرفتند و در نهایت در شهریور ماه گذشته مقرر شد 24 هزار دستگاه ثبت بیومتریک از آلمان برای استفاده در 21 هزار شعبه اخذ رای وارد شود که راه اندازی ؛ توزیع وآموزش آنها تا شب جمعه 27 مهر یعنی ساعاتی قبل از شروع انتخابات ادامه داشت.

انتخاباتی که طی دو روز گذشته در افعانستان برگزار شد هفدهمین دوره انتخابات مجلس نمایندگان این کشور از بدو تاسیس مجلس و سومین مورد بعد از سقوط حکومت طالبان در سال 1380خورشیدی بود و در آن بیش از دو هزار و 500 نامزد برای 250 کرسی به رقابت پرداختند.

طبق گفته کمیسیون انتخابات افغانستان هشت میلیون و 800 واجد شرایط برای مشارکت در انتخابات قبت نام کرده بودند که تا ساعت 12 امروز شرکت چهار میلیون تن از آنها در انتخابات قطعی اعلام شده است.

کد N1990878

وبگردی