آفتاب

مردم باید باور کنند تصمیم سیاستمداران در راستای منافع آن‌ها است

مردم باید باور کنند تصمیم سیاستمداران در راستای منافع آن‌ها است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مردم اگر باور کنند سیاست‌های ما رد راستای منافع ملی است با ما همکاری می کنند. اگر سیاست ‌ها را نشناسند و یا فکر کنند سیاست‌ها در راستای منافع ملی نیست با ما همکاری نمی‌کنند و در این جا حمایت مردم را از دست خواهیم داد.

علی صوفی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در ارتباط با ضرورت توجه به منافع ملی و ایجاد خوشنودی عمومی اظهار کرد: در رابطه با ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی که خوشنودی عمومی را هم به دنبال دارد و ملاحظه منافع ملی و رعایت حد و حدودها در رقابت‌های جناحی و سیاسی قانون اساسی میثاق ملی ما است.

وی ادامه داد: حاکمیت‌هایی که در راستای دموکراسی حرکت می کنند حتما منافع ملی و رضایت عمومی را سر لوحه قرار می دهند.

صوفی خاطرنشان کرد: منفعت طلبی یک امر غریزی است همه دنبال منفعت طلبی هستند؛ اما اگر در زندگی اجتماعی این امر مهار نشود نزاع‌هایی را بوجود می آورد که خودش خطر بزرگ‌تری را به نام از بین رفتن منافع ملی، تضعیف بنیه دفاعی کشور و تضعیف قدرت ملت در مقابل تهاجمات بیگانه را ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین گفت: دعواهای داخلی باعث می شود کشورهای دیگر در منافع ما طمع کنند و فرصت‌های ملی از بین برود. خیلی مهم است که ما منافع ملی را بشناسیم و در رقابت‌ها نگاهمان به تحقق منافع ملی باشد.

وی با بیان اینکه "حفظ منفعت عمومی خط قرمزی است که نباید از آن عبور کنیم" گفت: اگر نشاط اجتماعی  حفظ نشود و در تصمیم گیری‌ها منافع عمومی لحاظ نشود، کشور هر روز ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود، از رشد و توسعه باز می ‌ماند و سهم درآمدهای ما کاهش میابد.

این فعال سیاسی سپس گفت: در حفظ منافع ملی هم این موضوع را باید در نظر بگیریم که منافع ملی درجه بندی دارند. یک سری منافع در راستای حفظ بقا است مثل دفاع از تمامیت ارضی؛ در این صورت همه باید جمع شوند، متجاوز را سر جای خود بنشانند و از تمامیت ارضی دفاعع کنند.

وی ادامه داد: دسته دوم منافع حیاتی است. اگر نباشد حیات یک ملت از بین می رود. برخی منافع  هم هستند که منافع مهم نامیده می‌شوند ، مثل فروش نفت. در زمینه آموزش وپرورش و تامین بهداشت هم منافع مهم  هستند. منافع درجه اول مثل منافع ارزی که در خطر می افتد باید از منافع دیگر چشم پوشی کرد. در مقایسه بین منافع حیاتی و مهم هم لازم است منافع حیاتی را حفظ کرد.

صوفی تصریح کرد: اگر تعارضی بین منافع مختلف ایجاد شد باید از منافع سطح پایین برای منافع سطح بالا بگذریم .باید آنقدر دربرنامه ‌ریزی‌ها به این موضوعات اشاره کرد تا همه‌گانی شود. در برنامه پنجاه‌ساله‌ای هم که به تازگی مقام معظم رهبری ابلاغ کردند هم منافع ملی را در نظر گرفتند.

وی در پایان گفت: امروز منافع ملی ما فقط در داخل مرزها تعریف نمی شود؛ به همین علت، این موضوعات باید برای مردم تببین و روشن شود. مردم اگر باور کنند سیاست‌های ما رد راستای منافع ملی است با ما همکاری می‌کنند. اگر سیاست ‌ها را نشناسند و یا فکر کنند سیاست‌ها در راستای منافع ملی نیست با ما همکاری نمی کنند و در این جا حمایت مردم را از دست خواهیم داد.

انتهای پیام  

کد N1990309

وبگردی