آفتاب

نقش چشمگیر پرتودرمانی در تکمیل درمان سرطان پیشرفته پروستات

نقش چشمگیر پرتودرمانی در تکمیل درمان سرطان پیشرفته پروستات

همشهری آنلاین: نتایج تازه‌ترین پژوهش‌های دانشگاهی نشان می‌دهد در سرطان پروستات پیشرفته استفاده از پرتودرمانی در کنار روش‌های سنتی درمان درصد احتمال بهبود حال بیماران را افزایش می‌دهد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، سرطان پروستات شايع‌ترين نوع سرطان در بسياري از كشورهاست. در بريتانيا هر سال 47 هزار نفر به اين سرطان مبتلا مي‌شوند و 11 هزار و 500 بيمار پروستاتي جان خود را از دست مي‌دهند. نشانه‌هاي ابتلا به سرطان پروستات در بسياري از مردان زماني مشخص مي‌شود كه سلول‌هاي سرطاني در بدن گسترده شده‌اند و اين بخت زنده ماندن را در مبتلايان به شدت كاهش مي‌دهد.

درمان استاندارد در سرطان پيشرفته پروستات تجويز داروهاي هورموني است. دكتر كريس پاركر، سرپرست گروه پژوهش بيمارستان رويال مارسدن در ساري انگليس مي‌گويد: «تا امروز تصور مي‌شد وقتي سلول‌هاي سرطاني در تمام بدن پراكنده مي‌شوند، درماني براي آن وجود ندارد. انگار كه پس از بستن اسب بخواهي در اصطبل را ببندي.» آنچه از نتايج پژوهش پزشكان بيمارستان رويال مارسدن به دست آمده، اين تصور ذهني را به هم ريخته است.

پزشكان در بخش پزشكي دانشگاه كالج لندن روي دو هزار بيمار مبتلا به سرطان پروستات آزمايشي موسوم به ازدحام انجام دادند؛ به اين شكل كه نيمي از آنها درمان‌هاي معمول و استاندارد دريافت كردند و نيم ديگر علاوه بر درمان استاندارد، پرتودرماني هم شدند. نتايج تا حدودي عجيب بود؛ بسياري از بيماران مبتلا به سرطان پيشرفته پروستات سودي از پرتودرماني نبردند اما آنها كه سلول‌هاي سرطاني‌شان از مناطق اطراف پروستات فراتر نرفته بودند، درمان شدند.

از مرداني كه پرتودرماني دريافت كردند، 81 درصد حدود سه سال ديگر زندگي كردند. اين آمار براي دريافت‌كنندگان درمان استاندارد 73 درصد بود. هر چند اين تفاوت هشت درصدي چندان چشمگير و بزرگ به نظر نمي‌رسد اما مي‌تواند سالانه به نجات جان بيش از سه هزار بيمار سرطاني فقط در بريتانيا و هزاران نفر ديگر در دنيا بينجامد. ضمن اينكه هزينه‌هاي راديوتراپي بسيار كمتر از درمان‌هاي معمول و استاندارد است.

دكتر پاركر معتقد است يافته‌هاي اين پژوهش مي‌تواند و بايد شيوه برخورد با سرطان پيشرفته پروستات را در دنيا دگرگون كند: او مي‌گويد: «برخلاف بسياري از داروهايي كه براي درمان سرطان پروستات استفاده مي‌شود، پرتودرماني روشي ساده و نسبتا ارزان است و تقريبا مردم در چهار گوشه دنيا به آن دسترسي دارند.»

دكتر چارلز سوانسن، پزشك ارشد مركز پژوهش‌هاي سرطان بريتانيا و حامي مالي پژوهش هم با نظر همكار خود موافق است: «نتايج پژوهش ما پايدار است و مي‌تواند به هزاران مرد سرطاني در دنيا كمك كند. اگر ما بدانيم پرتودرماني چگونه بر پروستات پيشرفته تاثير مي‌گذارد، مي‌توانيم در درمان ديگر بيماري‌ها هم از آن استفاده كنيم.»

کد N1990072

وبگردی