آفتاب

مردی که در اوج بی‌مهری ورزش ایران را تنها گذاشت

مردی که در اوج بی‌مهری ورزش ایران را تنها گذاشت

محمود معزی‌پور، سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد صبح دیروز درگذشت تا کشتی ایران در کمتر از چند روز، دومین چهره خاص خود را از دست بدهد.

به گزارش ایلنا، محمود معزی‌پور، سرمربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد ایران در رده‌های سنی بزرگسالان و جوانان صبح دیروز به‌دلیل ایست قلبی دارفانی را وداع گفت. معزی‌پور که سابقه سال‌ها سرمربیگری تیم‌های ملی ایران را داشته، در آخرین حضورش در رده ملی، در المپیک ۲۰۰۸ پکن سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران بود. او همچنین در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به‌همراه تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران نایب قهرمان جهان شد.

محمود معزی‌پور بعد از المپیک پکن از کشتی فاصله گرفت و در سال‌های اخیر، جامعه کشتی سراغی از او نگرفت. او از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۸ کشتی گرفت و از مسابقات جهانی سال ۱۹۷۷ لوزان سوییس وارد عرصه مربیگری در سطح ملی شد. معزی‌پور در رقابت‌های جهانی سال ۱۹۸۲ ادمونتون کانادا و ۱۹۸۵ بوداپست مجارستان هدایت تیم ایران را برعهده داشت. او در رقابت‌های جهانی سال ۲۰۰۲ تهران به‌عنوان مدیر تیم‌های ملی فعالیت می‌کرد که تیم ایران قهرمان جهان شد.

معزی‌پور در بازی‌های المپیک سال ۲۰۰۴ آتن به‌عنوان مربی در کادر فنی حضور داشت که تیم ایران در این رقابت‌ها صاحب ۲ مدال نقره و یک مدال برنز شد.

معزی‌پور همچنین سابقه فعالیت طولانی مدت در رده جوانان را دارد و موفقیت‌های زیادی را در این عرصه کسب کرده است. او در هشت دوره سرمربی تیم ملی جوانان بوده که رکورد دست‌نیافتنی 3 قهرمانی و 5 نایب قهرمانی را از خود به‌جا گذاشته است. او در رقابت‌های جهانی جوانان گوآتمالا و پکن در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به‌عنوان سرمربی فعالیت داشت که تیم ایران در این رقابت‌ها به مقام دوم دست یافت. در المپیک ۲۰۰۸ پکن هم مجددا سرمربی تیم ملی کشتی آزاد شد که ایران یک مدال برنز گرفت.

محمود معزی‌پور هم مانند علیرضا قلیچ‌خانی در اوج بی‌مهری‌ها دارفانی را وداع گفت. او بعد از المپیک پکن هرگز در مراسم کشتی دیده نشد. اگر چه او به‌لحاظ مالی به کمک هیچ‌کس نیاز نداشت اما با این‌حال این وظیفه فدراسیون کشتی بود که جویای احوال یکی از بهترین مربیان تاریخ خود باشد؛ کسی که قهرمانان بزرگی را تحویل کشتی داد. علیرضا دبیر، علیرضا حیدری و خیلی از کشتی‌گیران بنام دهه 90 شمسی از شاگردان او بودند.

البته نوشتن در این باره دیگر سودی ندارد اما بهتر است که مسئولان فدراسیون کشتی قبل از این‌که دیر بشود به‌سراغ دیگر قهرمانان گذشته کشتی بروند و سراغی از آنها بگیرند؛ کسی مثل علیرضا سوخته‌سرایی که از زمان انحلال کمیته اقتصادی فدراسیون کشتی در دوره مرحوم خطیب، کسی از او خبر ندارد.

کد N1989940

وبگردی