آفتاب
مدیر کل فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی:

اهداف شوراهای دانش آموزی دوباره نویسی شد/انتخابات ۹ میلیون نفری

اهداف شوراهای دانش آموزی دوباره نویسی شد/انتخابات ۹ میلیون نفری

مدیر کل فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی از مشارکت بالغ بر ۹ میلیون دانش آموز در انتخابات شوراهای دانش آموزی و تغییر در اهداف شوراها خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بیست و یکمین دوره انتخابات شورای دانش آموزی صبح امروز با حضور علی رمضانی مدیر کل فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی برگزار شد.

رمضانی در ابتدای سخنان خود گفت: به منظور تحقق مدرسه محوری بود که شورای دانش آموزی در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد هر مدرسه یک شورای دانش آموزی داشته باشد. امسال ۱۴ میلیون دانش آموز مخاطبان این شورا هستند و نشان می دهد چقدر این شوراها اهمیت دارد. 
وی ادامه داد: پس از ۲۰ دوره برگزاری این شورا یک کارگروهی با حضور تمام استان ها تشکیل شد برای بررسی مجدد دستورالعمل آن و پس از یکسال تلاش دستورالعمل جدید به امضا وزیر آموزش و پرورش رسید و به استان ها ابلاغ شده است.
به گفته وی افزایش کارآمدی شورای درون مدرسه با تفویض اختیارات به آنها و فراهم کردن مشارکت آنها در امر تعلیم و تربیت طبق سند تحول بنیادین از دلایل این تغییرات بود.
مدیر کل فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی بیان کرد: ما در این دستورالعمل روی اهداف تغییراتی انجام دادیم و روی دغدغه دانش آموزان، تحکیم و تعمیق باورهای دینی و آموزه های سیاسی اجتماعی، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس، تمرین مشارکت جویی و تمرین روحیه نقد پذیری، توجه به مطالبات دانش آموزان از اهداف شوراهاست.
وی اضافه کرد: ما بررسی کردیم و دیدیم که نیازمند بررسی مجدد نسبت به انتخاب برخی انجمن ها هستیم. برای همین انجمن فضای مجازی در همین راستا راه اندازی شده است. همچنین انجمن اردوها نیز تشکیل شده است که باید دانش آموزان را برای شرایط سخت آماده کنیم و نیازهای فوری مثل شیوع بیماری، حفظ محیط زیست و زلزله و.... از طریق اردوهای دانش آموزی آموزش داده شود. متاسفانه در راستای سند تحول بنیادین تا کنون نتوانستیم اردوها را به کار بگیریم.
رمضانی گفت: پیش از این مشکل شوراها این بود که وظایفی به آنها محول نشده بود و تنها حالت مشورتی داشتند. سیاست این دوره این است که ۲ هزار دانش آموز برای شرایط خاص تربیت کنیم حتی برای آسیب های سایبری.
وی ادامه داد: بحث جدی دیگر ما بحث حمایت از کالای ایرانی است و در این راستا فرهنگ سازی را در شوراها پیش می گیریم و یک انجمنی راه اندازی شد. در بحث نوشت افزار نیز خوشبختانه ظرفیت خوبی ایجاد شده است و نیاز به حمایت دارد. یک انجمنی را در شورای دانش آموزی در راستای حمایت از نوشت افزار ایرانی ایجاد کردیم. 
به گفته رمضانی دانش آموزان سوم ابتدایی از امسال می توانند در شوراها عضو شوند و پایه اول و دوم هم در تبلیغات مشارکت کنند. سوگندنامه ای هم تهیه شده است. به نحوی ظرفیت را در نظر گرفتیم که همه دانش آموزان عشایر و استثنایی هم بتوانند در این موضوع مشارکت کنند. ممکن است کوچ نشینان نتوانند یکم آبان در انتخابات شرکت کنند که برای آنها تا ۲۰ آبان فرصت گذاشتیم. 

به گفته وی در دوره ابتدایی از هر مدرسه تا صد نفر ۵ نفر عضو اصلی و دو نفر علی البدل، در مدارس ۱۰۱ تا ۱۵۰ نفره، ۷ عضو اصلی و دو نفر علی البدل، مدارس ۱۵۱ نفر به بالا ۹ نفر اصلی و دو نفر علی البدل تعیین می کنند. در دوره متوسطه اول و دوم تا۲۵۰ نفر دانش آموز، ۵ نفر اصلی و دو نفر علی البدل، مدارس ۲۵۰ تا ۳۵۰ نفر ۷ نفر اصلی و دو نفر علی البدل، مدارس ۳۵۰ تا ۵۵۰ دانش آموز ۹ نفر اصلی و دو نفر علی البدل و در مدارس بالای ۵۵۰ نفر ۱۱ نفر عضو اصلی خواهند بود.
وی گفت: از مدیران مدارس و خانواده ها انتظار داریم مشارکت کنندتا به فرزندانشان مسئولیت پذیری را بیاموزیم.امسال انتظار داریم بالغ بر ۹ میلیون دانش آموز در این انتخابات مشارکت کنند که بالغ بر ۴ میلیون نفر در دوره ابتدایی، بالغ بر سه میلیون نفر در دوره متوسطه اول و بالغ بر دو میلیون نفر در متوسطه دوم مشارکت خواهند داشت. ۶۱ هزار شورای دانش آموزی در دوره ابتدایی، ۲۲ هزار شورا در متوسطه اول و ۱۷ هزار شورا در متوسطه دوم خواهیم داشت. انشالله ۷۰۰ هزار نفر منتخب نماینده دانش آموزان خواهیم داشت. 

کد N1989793

وبگردی