آفتاب

تهدید ترامپ به خروج آمریکا از پیمان موشکی با روسیه | واکنش مسکو

تهدید ترامپ به خروج آمریکا از پیمان موشکی با روسیه | واکنش مسکو

همشهری آنلاین: دونالد ترامپ روسیه را متهم به نقض پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد کرده و گفته آمریکا از این پیمان خارج می‌شود. معاون وزیر خارجه روسیه این اقدام آمریکا را قدمی خطرناک توصیف کرده است.

به گزارش دويچه وله، دونالد ترامپ اعلام کرد آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) با روسیه خارج می‌شود. این پیمان مهم در سال ۱۹۸۷ میان دو کشور بسته شده بود.

رییس‌جمهور آمریکا روز شنبه ۱۸ مهر (۲۰ اکتبر) ضمن اعلام این خبر، روسیه را متهم به نقض این پیمان کرد. او گفت: «روسیه متأسفانه این پیمان را محترم نشمرده و برای همین ما این توافقنامه را فسخ کرده و از آن خارج می‌شویم.»

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان با میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، مذاکره شد. این پیمان در سال ۱۹۸۸ به تصویب مجلس سنای آمریکا رسید. هدف این پیمان ممانعت از تولید و نیز نابودی موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد و همچنین موشک‌‌های متعارف هر دو کشور بود.

واشنگتن بر این باور است که روسیه بر خلاف تعهداتش در پیمان "ان‌ای‌اف" در حال ساخت و توسعه یک سیستم موشکی زمینی است که به این کشور امکان می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان، اروپا را هدف حمله اتمی قرار دهد. مسکو بارها این اتهام را تکذیب کرده است.

ترامپ روسیه را متهم کرد که از سال‌ها پیش این پیمان را زیرپا گذاشته است. او گفت: «نمی‌دانم چرا رییس‌جمهور

کد N1989719

وبگردی