آفتاب
سفیر سابق آمریکا در تل آویو:

نمی توان به عربستان تحت حکومت بن سلمان اعتماد کرد

نمی توان به عربستان تحت حکومت بن سلمان اعتماد کرد

سفیر سابق آمریکا در تل آویو گفت: ترور خاشقجی برای اسرائیل به مثابه فاجعه است و این جنایت نشان داد که نمی توان به عربستان تحت حکومت بن سلمان به عنوان یک شریک راهبردی اعتماد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رای الیوم، دان شپرو سفیر سابق آمریکا در تل آویو اعلام کرد که کشته شدن جمال خاشقجی و پشت سرگذاشتن خطوط قرمز گواه این است که نمی توان به عربستان تحت حکومت محمد بن سلمان به عنوان یک شریک راهبردی اعتماد کرد.

سفیر سابق آمریکا در تل آویو گفت: ترور خاشقجی برای اسرائیل به مثابه فاجعه است و این جنایت نشان داد که نمی توان به عربستان تحت حکومت بن سلمان به عنوان یک شریک راهبردی اعتماد کرد.

وی ترور خاشقجی را به مثابه فاجعه برای رژیم صهیونیستی توصیف و اعلام کرد که آنچه رخ داد سوالات مهمی را درباره رویکرد استراتژیک کلی تل‌آویو و واشنگتن در خاورمیانه مطرح می‌کند.

شپرو با اشاره به اینکه جنایت هولناک در روز روشن به دستور ولیعهد عربستان صادر شده است، سعودی ها را به دروغ گویی به رئیس جمهور آمریکا متهم کرد و افزود: آنها همواره دروغ می گویند. ممکن است که این موضوع برای ترامپ در حال حاضر اهمیتی نداشته باشد و این شاید به سبب موضوعات مربوط به قرارداد فروش سلاح به عربستان به عنوان خلق فرصت شغلی باشد.

سفیر سابق آمریکا در تل آویو بیان کرد: بن سلمان به این موضوع توجه نکرد که با دستور ترور خاشقجی همه مرزهای مجاز و ممنوع نزد افکار عمومی آمریکا و دو حزب کنگره را پشت سرگذاشت. سرکوب در عربستان موضوع جدیدی نیست. شاید نهادهای سیاسی آمریکا آماده پذیرش این موضوع در صورت عدم جلب توجه باشند اما بن سلمان خطای سنگینی مرتکب شده و آن اینکه متوجه نیست که ربودن و قطعه قطعه کردن یک روزنامه‌نگار مقیم واشنگتن که تنها گناهش بیان آرا و افکار خود بوده، فراتر از آستانه تحمل آمریکایی‌هاست.

به گفته وی؛ قتل خاشجقی همچنین به رویکرد گسترده ضد لیبرالیسم و پیگرد روزنامه‌نگاران حامی حقیقت مربوط است. در عین حال مساله این نیست که بن سلمان یک منتقد سعودی را  ساکت می‌کند، حقیقت این است که بن سلمان این واقعیت را نفهمیده و یا قادر به ارزیابی آن نیست، در واقع وی فکر می‌کند می‌تواند آنرا بدون اینکه پیامدهای آن را متحمل شود، انجام دهد هیچ مشاوری هم نیست که او را نصیحت کند یا مانع از انجام این کار شود. همه این عوامل سوالات مهمی را درباره منطقی و درست بودن دیدگاه‌های بن سلمان مطرح می‌کند و موجب می‌شود نتیجه گیری‌های روشنی در ارتباط با اخلاقیاتش به دست آید.

وی با بیان اینکه این بدنام شدن ضرر بزرگی به رژیم اسرائیل می‌رساند، گفت: ترامپ ممکن است از تاثیر پذیری از این ضرر مستثنا باشد اما در شرایط کنونی کدام یک از اعضای کنگره و کدام رهبر اروپایی می‌پذیرد که بنشیند و با بن سلمان درباره ایران صحبت کند؟ این همان دلیل قاطع بر کورکورانه بودن استراتژی بن سلمان است، تا زمانی که بن سلمان بر عربستان حکومت می‌کند این ضرر باقی خواهد ماند.

کد N1988896

وبگردی